Barnklädeskedjan lanserar second hand i butik
– Det är fantastiskt roligt att kunna erbjuda våra kunder detta, säger Janna Linglöf som driver franchise-butiken i Kalmar City.
Kedjan har ända sedan starten 1976 strävat efter att skapa hållbara kläder med lång livslängd.
– Vi har ett uttalat mål om att varje plagg ska bäras av minst tre barn, berättar Janna Linglöf som dagligen får detta bekräftat av sina kunder.
– Siffrorna för 2019 visar att andelen av våra ytterplagg som används av tre barn eller fler är hela 55 procent.
Hur kommer det här att fungera rent praktiskt i butiken?
– Kunderna kan komma in med sina hela och rena begagnade PO.P ytterplagg till vår butik. Vi går igenom kläderna med kunden och gör en värdering av de i abc-kategorier. Kunden får i sin tur en värdecheck som sedan gäller i alla våra butiker. De återvunna plaggen tar vi in på lager och säljer sedan vid utvalda tillfällen, kanske med något slags event i butiken.
Hur känns det att ta det här steget?
– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda den här möjligheten till kunderna och det ger oss även en bredare kundgrupp och en känsla av att vi ännu tydligare kan tänka på miljön. Det känns också väldigt bra att vi kan ta hand om alla våra tidigare sålda plagg. De blir inte bara liggande i ett hörn. Nu kan vi också hjälpa till med försäljningen, det är inte alla som orkar sälja via webbaserade försäljningssajter.
Second handförsäljningen har funnits på kedjans sajt i tio år. Att det nu också kommer att finnas i de fysiska butikerna är ett av många led i kedjans arbete för en ökad hållbarhet.
– Vår policy PO.P Cares handlar om hela kedjan från produktion till kvaliteten och försäljning. En del i detta är också PO.P Repairs som är en lagningstjänst för ytterkläder, berättar Janna Linglöf.