1. Livsstilarrow-down
  2. Kultur & Nöjearrow-down
  3. Familjarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Robin Strelitz: Ett tufft pass för utegymmet

För några veckor sedan visade jag ett träningspass i utegymmet på Långviken. Idag tänkte jag visa ett lite tuffare träningspass på Skälbys utegym, ett pass som tränar hela kroppen.

Principen med det här passet är enkelt. Du kör alla övningar fyra gånger (4 set) med så många repetitioner du kan på varje övning. Du växlar mellan två övningar (A1-A2, B1-B2, C1-C2) med så kort vila som möjligt. Avsluta sedan med D-övningen. Du kör 4 varv på alla stationer.

Målsättningen är att powerwalka till utegymmet och att springa hem!

A1: Frivändning och press (Så många repetitioner du orkar!)

Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Tips:Greppa stången med båda händerna i en stolt position som jag visar på bilden. Vänd sedan upp stången till axelhöjd och pressa den explosivt ovanför huvudet. Sänk långsamt ner och upprepa.

A2: Upphopp på däck (10 repetitioner)

Tips: Försök att landa mjukt och försiktigt och sträck ut på kroppen helt innan du går ner och börjar om.

B1: Armgång (En stund)

Tips: Hitta en bra rytm och slappna av. Du måste inte göra alla på en gång, ta dig tid med övningen och lär dig att hitta en pendelrörelse.

B2: Knäböj med sten (15 repetitioner)

Tips: Tänk på att andas in och spänna mage innan du börjar. Håll andan och magen spänd under knäböjet och andas ut först när du kommer upp igen.

C1: Sido step-up (10/sida)

Tips: Som vanliga step-up fast lite mer koncentrerat. Du gör övningen långsamt, mer som en balansövning och du ska göra alla 10 på ett ben innan du byter.

C2: Pull-ups med en eller två armar (10/sida)

Tips: Du kan också köra två armar upp sedan en arm ner! Försök att alltid vara snabb upp, stanna en sekund i spänt läge och gå långsamt ner!

D: Enbensmarklyft (10/sida)

Tips: Greppa stången med en hand och stå på ett ben. Knät på ditt ståben ska vara lätt böjt och avslappnat. Tänk hela tiden att rumpan ska bak när du gör övningen, lite som om att du skulle stänga en dörr med baken. Sträck ut höften helt varje gång rumpan kommer fram.

Tack för den här gången! Berätta gärna hur träningspasset gick på sociala medier! Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).