Högt förtroende för länets sjukvård
Av de tillfrågade länsborna svarade 69 procent att de har högt förtroende för hälso- och sjukvården i länet som helhet. I jämförelse ligger siffran på riket i stort på 60 procent. 75 procent har ett högt förtroende för sjukhusen i länet.
Vad gäller tillgången till vård är befolkningen i Kalmar län bland de mest nöjda i landet. Hela 88 procent instämmer i påståendet om de har den hälso- och sjukvård de behöver. På frågan angående väntetider till hälsocentralerna och sjukhusen rankas Kalmar län näst bäst i landet.
Dock har siffrorna försämrats gällande förtroendet för råden på 1177.se. 62 procent anger ett högt förtroende för tjänsten, vilket innebär att Region Kalmar län halkat ner i jämförelse med övriga regioner. Även förtroendet för e-tjänsterna på 1177.se har minskat. Det är främst hos åldersgruppen 40-69 och befolkningen över 80 år som förtroendet är minst. Allmänhetens förtroende för 1177 Vårdguiden på telefon är stabilt men Kalmar län ligger under snittet av landets regioner.
– Överlag är det imponerande resultat. År efter år har vi väldigt höga förtroendesiffror för sjukvården i länet. Däremot måste vi öka förtroendet för 1177.se, inte minst e-tjänsterna. 1177 Vårdguiden både på telefon och på webben är första linjens sjukvård och förtroendet är oerhört viktigt, säger regiondirektör Ingeborg Eriksson i ett pressmeddelande.
Hälso- och sjukvårdsbarometern mål är att fånga attityder, förväntningar och erfarenheter hos tidigare, nuvarande och framtida patienter och närstående. Syftet är att få underlag för uppföljning och förbättringsarbete i svensk hälso- och sjukvård, lokalt och nationellt. Undersökningen och resultaten ska även utgöra underlag för demokratisk dialog, som ett verktyg i regionernas arbete med att planera, leda och styra hälso- och sjukvården.
1000 personer 18 år och äldre har svarat i Kalmar län dels under april-maj förra året, dels under oktober-november. De fick besvara sammanlagt 14 frågor.