Kalmar

Kalmar city lanserar digital plattform

Kalmar ,

Kalmar City samverkan lanserar en ny digital plattform och har samtidigt inventerat utbudet av verksamheter i Kalmar stadskärna.

Foto: Linus Gunnarsson

Inför lanseringen av Kalmar citys nya digitala plattform har man gjort en inventering av stadskärnans verksamheter. Totalt finns det 268 verksamheter inom konsumtionsbranschen varav de flesta tillhör segmentet shopping. Men café- och restaurangbranschen har vuxit de senaste åren till 68 stycken verksamheter.

Lisa Söderholm, centrumutvecklare i Kalmar city menar att stadskärnan är en attraktiv besöks- och handelsplats.

– Framför allt handlar det om att man för ett antal år sedan bestämde sig för att tillsammans satsa fullt ut och ta tillvara på Kalmars unika värden, både näringslivet, fastighetsägare och kommunen, vilket lett till stora och unika satsningar som gynnat stadskärnan på flera sätt. Inom kultur, evenemang och historia segmentet har man framför allt sett att de som finns har utvecklat och breddat sitt utbud med fler föreställningar och nya inslag i det man erbjuder, det ser vi inte minst på Kalmar Läns Museum och Kalmarsalen som båda har satsat stort och är idag två starka besöksdestinationer.

Kalmar city samverkan kommer inom kort att lansera en ny digital plattform vars syfte är att visa upp stadskärnans shopping- och besöksmål.

– Jag ser fram emot lanseringen, Kalmar City är med sitt enorma och unika utbud regionens absolut största mötesplats, den förtjänar en riktigt bra plattform som tydligt visar bredden och innehållet och samtidigt stärker oss som besöksdestination. Det känns spännande att utveckla de digitala verktygen även om vi för övrigt fortsätter att ha fokus på det vi är bäst på, upplevelser och det mänskliga mötet.

Lisa Söderholm berättar att det i samband med lanseringen av plattformen kommer att presenteras flera nyheter.