Kommunen öppnar stödtelefon för coronaoro
Den sista april lanserar Kalmar kommun en egen stödtelefon som för människor som mår dåligt och behöver prata med någon under coronapandemin. En av anledningarna till att man startar en stödtelefon är att många människor idag är isolerade och riskerar lidande. Dessutom är det svårare för närstående att uppmärksamma att någon mår dåligt.
– Stödtelefonen är ett sätt för kommunen att på ett kvalitetssäkrat sätt möta den oro som kan finnas bland våra invånare i den mycket speciella situation vi befinner oss i, säger Dzenita Abaza (S) i ett pressmeddelande.
Genom stödtelefonen får kommuninvånarna som ringer dela sina tankar och sin oro kopplad till coronapandemin. Stödpersonerna som svarar i telefon är utbildade i första hjälpen för psykisk hälsa och ska finnas till hands, lyssna aktivt, ge råd och vägleda till rätt instans. Det kommer inte att göras några medicinska bedömningar via stödtelefonen utan sådana samtal hänvisas till Region Kalmar län och vårdguiden på 1177.
– Stödtelefonen blir på det här sättet ett komplement till det stöd som redan finns i samhället. Vi kommer att följa hur många samtal som kommer in och utifrån det och hur coronapandemin utvecklar sig, fatta beslut om omfattning och hur lång tid som stödtelefonen ska finnas, säger Liselotte Ross (V).