unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
Filmtipset

Svidande vacker kulturkrock med en dagboks råa intimitet

The Farewell (Film, på bio nu)

Foto: NonStop Entertainment

Filmer som skildrar tankeväckande kulturkrockar på ett empatiskt och tolerant sätt är jag väldigt svag för, och Lulu Wangs fantastiska “The Farewell” gör det på ett sällsynt drabbande sätt. Wang är själv både kines (hon föddes i Kina och bodde där i sex år) och amerikan och utforskar den typen av kluven identitet med så mycket värme och ömhet att tårkanalerna får jobba ordentligt.

I den delvis biografiska berättelsen möter vi 30-åriga Billi Wang (Awkwafina) som har svårt att hitta fotfäste i en samtid i konstant rörelse. När hon får reda på att hennes älskade farmor Nai Nai (Zhao Shuzhen) är döende i lungcancer släpper hon allt och bestämmer sig för att åka till Kina och besöka henne, likt många andra i släkten. Det som komplicerar det hela är dock att Nai Nais syster och stora delar av familjen har bestämt sig för att inte berätta för henne om sjukdomen, så att hon ska kunna få njuta av sluttampen av sitt liv utan dödsångest och sorg. För att inte väcka misstankar om de plötsligt inresande familjemedlemmarna bestämmer de sig för att iscensätta ett bröllop och maskera sörjandet som ett firande, något som Billi känner sig minst sagt obekväm med.

Allt från skuldkänslor över förlorad tid och samvetskval till djup kärlek och kulturöverskridande respekt vårdas med sammetslen hand i Wangs vackra film. Från första till sista bildrutan är det solklart att hon har skänkt gränslöst mycket hjärta och själ till både manusskrivande och produktion och att det som skildras är en upplevelse som har format henne. Inblicken i hennes sökande efter identitet har samma emotionella intimitet som en dagbok. Awkwafina, som under det gångna årtiondet gick från Youtube-rappare till fullfjädrad filmstjärna, är hisnande stark i huvudrollen och hennes samspel med Shuzhen har inte en enda falsk ton.

Läs mer