GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Glasrikets sajt kammar hem tungt pris: ”Knuten näve i luften”

I början av september tog Destination Glasriket emot nyheten om att sajten Glasriket.se var nominerad till Publishingpriset i klassen ”sajter som marknadsför besöksmål och evenemang”. I november sprättade konferenciern på Berns i Stockholm upp kuvertet som innehöll namnet på vinnaren. Ett vrål hördes från publiken.
– När de sa Glasriket.se kunde jag inte hålla mig längre. Jag ställer mig rakt upp med en knuten näve i luften ropar högt! säger Mia Lundholm, projektledare Destination Glasriket AB.
Publicerad 11 november 2022
Niklas Jonsson, Kommunordförande Uppvidinge kommun och ordförande i Destination Glasrikets styrelse,  Anne Hallberg, Kommunchef Uppvidinge kommun, Joakim Daunéus, projektledare för Kalmar Kreation och Mia Lundholm, projektledare för Destination Glasriket.
Niklas Jonsson, Kommunordförande Uppvidinge kommun och ordförande i Destination Glasrikets styrelse, Anne Hallberg, Kommunchef Uppvidinge kommun, Joakim Daunéus, projektledare för Kalmar Kreation och Mia Lundholm, projektledare för Destination Glasriket.Foto: Pressbild

Arbetet med Glasriket.se har varit målinriktat och med en tydlig vision. I samband med att Glasrikets EU-finansierade Husbilsprojekt har en ny hemsida för Glasriket utvecklats. Tillsammans med Kalmar Kreation har man strävat efter att skapa en hemsida som både är inspirerande och användarvänlig med fokus på mobilanpassningar.

– Vi har lyckats skapa en hemsida som har hög kvalitet. När vi nominerades trodde jag först att det inte var sant. Det första jag gjorde var att skriva till alla kommunchefer och kommunordföranden med rubriken: ”Håll i hatten”. Att bli nominerad är ju superkul, sådana här nomineringsmejl går ut till jättemånga organisationer och bara att namnet Glasriket står med är bra.

Det var en lång väntan till galan som hölls på Berns i Stockholm. Det fanns ingen risk att Mia och hennes kollegor inte skulle vara på plats.

– Jag tänkte att vi måste ju dit. För skulle vi vinna hade det varit hål i mössan om vi inte var där. Jag googlade gamla vinnarbilder för att se vad det var för dresscode, och det var ganska enkelt. Då tog jag min collegetröja där det står ”På tur i Glasriket” på ryggen. Hur ofta får man mingla runt på Berns med en tröja där det står så på ryggen? Det kanske aldrig mer kommer komma så vi måste åka dit.

När Mia undersökte de övriga nominerades sidor såg hon Road trips i Swedish Lapland som deras huvudsakliga konkurrent till det prestigefyllda priset.

– Först rabblade de upp alla som fått silver i de olika klasserna. Då fick Lappland silver och då började jag fundera: ”Hmm, vi kanske tar det här”.

När motiveringen till vinnarsajten läses upp börjar Mia inse att det mesta stämmer överens med Glasriket.se.

– Jag laddade som fanken och när de sa Glasriket.se kunde jag inte hålla mig längre. Jag ställer mig rakt upp med en knuten näve i luften ropar högt!

Glasriket.se vinner publishingpriset
Glasriket.se vinner publishingprisetFoto: Pressbild

Mia hoppas att det prestigefyllda priset ska ge ett uppsving för Glasriket i stort.

– Förhoppningsvis kommer fler att uppmärksamma att Glasriket.se har vunnit ett pris och att man blir nyfiken på att titta på webben. När man tittar på webben hoppas jag man blir jätteintresserad av att komma hit. För oss som jobbar här vill vi att fler ska upptäcka Glasriket och upptäcka häftiga kontrasterna vi har här. Och kommer man hit ska man bli så fascinerad och bra bemött att man vill komma hit igen. Och när man är här för tjugonde gången kanske man till och med flyttar hit.

– Besöksnäringen är superviktig för orter och framförallt för landsbygdsorter. Varför åka till Paris och äta croissanter när man kan åka till Glasriket för att känna hettan från ugnarna. Croissanter kan man ju köpa på Konsum.

Glada vinnare av Publishingpriset.
Glada vinnare av Publishingpriset.Foto: Pressbild
Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.