GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Robin Strelitz: Ät mer frukt, bär och grönt!

Det bästa du kan göra för att äta mer hälsosamt är äta mer frukt, bär och grönt. Det är inte ovanligt att vi äter för lite av det, och jag brukar alltid rekommendera att äta mycket mer. Din mage och dina energinivåer kommer att tacka dig. Här kommer lite enkla knep för att äta mer frukt, bär och grönt!
Robin Strelitz
Publicerad 26 september 2021
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Mostphotos, Linus Gunnarsson

Ha som regel att äta minst en grönsak till varje måltid. Var konsekvent med en “färg” till varje måltid så har du goda chanser att säkra ditt intag. Gör det till en vana att ha bär i gröten på morgonen, skivad paprika på mackan, en frukt till mellanmålet och tillagade grönsaker till middagen!

Fyll frysen med grönsaker. Har du verkligen utforskat frysdiskarna? Variationen är ju enorm! Det finns mixar med alla möjliga färger och i princip varenda grönsak finns representerad. Det finns även örter, avokado, sparris, rotfrukter, lök, ingefära, bär och allt möjligt. Nästan allt är odlat i Sverige och påsarna innehåller inga tillsatser och är för det mesta rena och fina produkter.

Ät mer bär. Bär är sprängfyllda med nyttigheter och väldigt gott. Jag köper alltid frysta bär i alla sorter och fyller på yoghurten och smoothien.

Köp mer frukt. Det som är magiskt med en välfylld fruktkorg hemma är att du automatiskt äter mer. Frukt innehåller socker, men det är fortfarande supernyttigt och inga problem att äta mer av. Det ger bra energi och du får fibrer, vitaminer och mineraler på samma gång!

Ät alla färger. Varje färg ger dig varierade hälsofördelar. Köp alla färger nästa gång du handlar för att maxa ditt välmående. Röda grönsaker är bra för hjärtat. Blåa och lila färger är bra för cirkulationen. Vita är bra för immunsvaret och för dig som är sjuk ofta. Gröna färger är bra för musklerna, speciellt om du tränar mycket. Gula färger är bra för hjärnans funktioner och orangea är bra för hud och syn!

Tack för den här gången. Du hittar mig på Träningsklubben i Kalmar. Ett nytt typ av gym med fokus på gemenskap och gruppträning. Du hittar mig också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (traningsklubben_robin).