GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Robin Strelitz: De tio budorden!

Jag tror att vi har en stor förmåga att påverka vårt välmående. Eller snarare, jag vet att vi har det. Med hjälp av “de tio hälsosamma budorden” kan du som vill få ett starkare och friskare liv börja vandra vägen. Vilket av orden kan hjälpa dig att ta nästa steg?
Robin Strelitz
Publicerad 7 november 2021
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

1. Du skall sova åtta timmar per natt.

Det kan räcka med sex till sju timmar men sov alltid en timme extra för säkerhets skull. Dålig sömn ger så många tråkiga problem. Sömn är alltid prioritet ett!

2. Du skall träna på alla konditionsnivåer.

Träna låg-, medel- och högintensiva pass för att maximera alla hälsoeffekter. Gå en promenad varje dag och träna något som är roligt och pulsigt en till två gånger i veckan. Bra intensiv träning kan exempelvis vara tennis eller spinning.

3. Du skall äta dina grönsaker.

Jag är ledsen, grönsaker är obligatoriskt!

4. Du skall styrketräna.

Dina muskler behöver underhållning och det räcker inte med konditionsträning. Vill du ha en stark kropp hela livet måste du böja, vrida, pressa, dra och bära med kroppen. Use it or lose it!

5. Du skall vårda dina relationer.

Social lycka är den starkaste indikatorn för god hälsa vi har hittat i forskningen.

6. Du skall icke undvika naturen.

Brist på solljus och naturbesök gör oss deprimerade.

7. Du skall icke gå törstig.

Börja varje dag med ett stort glas vatten och ha alltid en vattenflaska i närheten.

8. Du skall vårda ditt sinne.

Meditation är ett kraftfullt sätt att stilla ditt inre, minska din ångest och bygga ett skarpt intellekt. Meditation håller hjärnan ung och mindfulness får världen att sakta ner.

9. Du skall känna mening med ditt arbete.

För själslig lycka verkar det vara viktigt att arbeta med något som känns meningsfullt. Ha en plan och en vision för ditt liv och ditt arbete.

10. Du skall skriva dagbok.

Att regelbundet skriva ner dina känslor, vad du är tacksam över, dina framgångar och målsättningar har visat sig vara effektivt för att uppnå en känsla av välbehag. Det är viktigt att stanna upp och uppskatta det som går bra för dig just nu..