Lyckopiller på fyra hjul
När den första generationen lanserades 2007 så hade Audi inte lämnat något åt slumpen. Provkörningen avverkades runt spelstaden Las Vegas och genererade en jackpot av fortkörningsböter hos Nevada Highway Patrol. Därför tog tyskarna det säkra före det osäkra och placerade provkörningen av den senaste versionen till Circuit Ascari.
Hastighet och prestanda
Strax utanför spanska Ronda ligger en privatägd racingbana som sträcker sig hela 5 425 meter. Det är en unik anläggning som helt sonika kopierat de bästa sektionerna från Daytona, Interlagos, Laguna Seca, Monza, Nürburgring, Sebring och Silverstone. Här finns alltså olika sträckor från världens fränaste racingbanor på ett och samma ställe. Bilen vi ska rasta här är nya Audi R8 V10 Performance och den största nyheten är att sugmotorn skrämts upp med ytterligare 50 hästkrafter. Därmed levererar mittmaskinen 620 hästar, toppar 331 km/h och klarar sprintern till hundra på 3,1 sekunder. Det är bara att trycka på rattens röda startknapp så hörs ett muller som får nackhåren att ställa sig i givakt. Även instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och vi sitter som gjutna i de skålade sportstolarna.
Kycklingen och ägget
Det aggressiva utseendet gör naturligtvis inte saken sämre och även här finns nyheter. Den bakre kolfibervingen är exempelvis konstant uppfälld och strax därinunder utmynnar två avgaspipor grova som stuprör. Luftslussarna är många och genom fälgekrarna ser man R8:ans keramiska skivbromsar med knallröda ok. Dessa kapar stoppsträckan från 100 km/h till stillastående med 1,5 meter. Ascaris bansträckning med sina tjugosex knixiga kurvor är en tuff utmaning men efter några varv försvinner den initiala rädslan för fartmonstret. Istället framträder karaktären av en lyhörd kompis med superkrafter som ställer sig helt till förarens förfogande. Men smakar det så kostar det – närmare bestämt 1 941 600 kronor och då ingår den kycklinggula färgen. Äggen som behövs under gaspedalen får man däremot hålla med själv.