Med klimatet på flaket
General Motors meddelar att bästsäljaren Chevrolet Silverado ska lanseras med eldrift och att de första kundbilarna levereras under nästa år. Räckvidden ska hamna på 66 mil - men mycket mer än så är inte känt. Desto mer vet vi om nya Hummer EV. Den eldrivna pickupen ska byggas i samma Detroit-fabrik som Chevan och med sina grova terrängdäck är vaddjupet 61 centimeter samtidigt som hinder upp till 46 cm kan forceras.
• • •
I reklamen demonstreras ”krabbläget” där krigsveteranen sakta krälar fram tack vare sin fyrhjulsstyrning. Hummers fyrkantiga formgivning har behållits och kompletteras med avtagbara takpaneler som kan förvandla pickupen till något så ovanligt som en flakcabriolet. Hummer EV bjuder på 1000 hästar och noll till hundra km/h rullar på blott tre sekunder. Men smakar det så kostar det - närmare bestämt runt en miljon kronor här i USA.
• • •
Närmaste konkurrenten till General Motors är Ford som redan för ett par år sedan visade upp en elektrisk prototyp av USA:s populäraste bil i alla kategorier. Pickupen F-150 är landets mest sålda bilmodell sedan 1981 och om vi enbart tittar på pickupförsäljningen så har Forden prenumererat på förstaplatsen under 44 år. Inför en hängiven publik demonstrerades den eldrivna pickupens vridmoment genom att bogsera tio tågvagnar lastade med 42 bilar.
• • •
Ett gäng outsiders har dessutom fungerat som en blåslampa i baken för Detroits biljättar. Största piskan kommer från redan väletablerade Tesla vars senaste nyhet är en pickup vid namn Cybertruck. Den kantiga kärran skiljer sig från det mesta på fyra hjul och över 250 000 förhandsbokningar har kommit in. Produktionen har precis börjat och den billigaste modellen kostar från 351 000 kronor i USA.
• • •
Rivian är en annan uppstickare på den amerikanska elbilsmarknaden som inte minst gett Teslas toppboss Elon Musk huvudvärk. Närmare tvåhundra anställda på Tesla har gått över till konkurrenten och ska dessutom ha tagit med sig affärshemligheter. Kikar vi på märkets första elektriska flakbil R1T så har den tydliga drag från just Cybertruck och tvisten kommer förmodligen att avgöras i domstol.
Bilnyhetsbyrån Johannes Gardelöf CNP AB presenterar:
Krönika / Carl-Ingemar Perstad