GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”6 anledningar till att träna idag!”

Var det längesen du tränade? Idag tänkte jag dela med mig av några fördelar med att köra ett träningspass idag!
Publicerad 12 februari 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Mostphotos, Linus Gunnarsson

Det är vanligt att vi pratar om långsiktigt positiva effekter av träning. Det är kanske mindre vanligt att vi pratar om vad ett träningspass faktiskt kan göra för dig idag. Den största fördelen med träning är att du både får kortsiktiga och långsiktiga resultat!

1. Genom att använda kroppen kan du komma bort från huvudet. Hjärnan får vila och får mer blod och syre på samma gång. Du får möjlighet att stilla tankarna och fokusera på kroppen samtidigt som sinnet får återhämtning. Win-win!

2. Träning ger bättre minne, kreativitet och fokus dagen och dagarna efter ett träningspass. Företag och arbetsplatser som ligger i framkant har regelbundna promenadmöten och märker att deras brainstorming blir bättre. När hjärnan får ökat blodflöde fungerar den bättre. I studier har man sett att bara ett kort pulsigt träningspass tillfälligt förbättrar simultankapacitet, arbetsminne och uppmärksamhet.

3. Under ett träningspass sker en kemisk kaskad i din kropp, du blir hög! När du får upp pulsen rejält frisätter kroppen serotonin (ger oss lugn och tillfredsställelse), dopamin (ger oss en känsla av välbefinnande), noradrenalin (gör oss aktiva och pigga) och endorfiner (som dämpar smärta och ökar välbefinnande). Kroppen belönar oss rikligt. Har du inte tränat på ett tag har du mest att vinna!

4. Du kommer att må underbart! Med en go och mör känsla i kroppen kan du lägga dig i soffan och vara värd det! I en undersökning såg man att ett träningspass kunde ge minskad oro och ångest i upp till en vecka!

5. Blodtryck, blodfetter och blodsocker påverkas åt det positiva och håller sig på en bättre nivå flera timmar efter passet. Din kropp ger dig allt du är, när du tar hand om kroppen ger den lika mycket tillbaka. Genom att röra på dig minskar du din inre stress och ger kroppen den kärlek den förtjänar. Den kommer tacka dig direkt!

6. Det finns ingen chans att du ångrar dig när du kommer hem! Jag har aldrig hört någon jämra sig över att träningen blev av idag. Det är alltid värt det och du kommer må bra både under och efter passet!

Tack för den här gången. Ni hittar mig som vanligt på Träningsklubben i Kalmar men också på Facebook och Instagram som "PT-Robin".

ROBIN STRELITZ

ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE