GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: Bra kosthållning handlar om vanor

En god kosthållning gör att livet blir mycket enklare. Många äter nyttig mat för att leva längre. Själv äter jag nyttigt för att leva bättre. Som livsnjutare äter jag nyttig mat för att njuta mer av livet. Att äta dålig mat och bli trött, viljelös och få magont är inte livsnjutning för mig.
Publicerad 4 september 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Montage.
Montage.Foto: Mostphotos, Linus Gunnarsson

Att sköta sin kosthållning handlar om vanor och strategier och lite grundkunskap kring vad som är bra mat. Vad du äter är viktigare än när och hur. Fokusera på att äta så ren mat som möjligt. Grönsaker, fågel, fisk, potatis, bönor, linser, kött, olivolja, smör, nötter, yoghurt och liknande bör vara det du äter för det mesta. Du behöver inte vara rädd för varken kolhydrater, fett eller protein.

Svårare än så behöver det inte vara. Det svåra är att bygga upp vanor, strategier som hjälper dig att äta rätt största delen av tiden. Människan är lat av naturen, hemligheten är att göra det så enkelt som möjligt. Man får lära sig att lura sig själv.

Idag delar jag med mig av nio tips som gör det lite enklare för dig att äta bra mat.

1. Baka nyttigt! Använd internet för att leta upp recept som är nyttiga. Alla bakverk har en nyttig motsvarighet. Googlar du på nyttig kladdkaka fårdu upp ett recept på en nyttig kladdkaka som är i princip lika god.

2. Ha alltid nötter, frukt och nyttiga bars hemma och på jobbet. Fyll en burk på jobbet med nötter och torkad frukt och låt den aldrig bli tom!

3. Krångla inte till det! En lunch kan vara två kokta ägg och potatis med en smörklick och lite bladspenat.

4. Ha alltid frysta grönsaker och bär tillgängligt.

5. Surkål, oliver och inlagda grönsaker är både gott och smidigt att ha hemma.

6. Byt ut alla frukostflingor till nyttig granola eller müsli. Toppa med pumpakärnor, chiafrön och nötter.

7. Bra och enkla snacks är: dadlar i lakritspulver, smaksatt eller naturlig kvarg, torkat kött, oliver, ost, skivad kalkon och grönkålschips.

8. Sätt tre gummisnoddar runt din vattenflaska! Varje gång du dricker upp flaskan tar du bort ett band, i slutet av arbetsdagen ska alla vara borta!

9. Gör en veckosallad med vitkål, morötter, purjolök, paprika, vinäger och olja. Förvara i en försluten burk och den håller sig resten av veckan.

ROBIN STRELITZ ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE