GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Dags att planera höstens träning”

Idag tänkte jag dela med mig av en enkel träningsprincip för dig som skriver dina egna träningsprogram. Nämligen att dela upp dina övningar i två kategorier - grundträning och målbaserad träning.
Publicerad 28 augusti 2022
PT-Robin
PT-RobinFoto: Linus Gunnarsson/Mostphotos

Din grundträning är baserad på din kropp och dina rörelsemönster i vardagen. Det är övningar som du skulle må bra av att göra om och om igen, resten av livet.

Vilka grundövningar som är bäst för dig beror på hur ditt liv ser ut. Men oftast handlar det till exempel om att lyfta saker från golvet (marklyft), böja på knäna (sätta sig ner och ställa sig upp), gå utfallssteg, promenera och liknande övningar som stärker hela kroppen. Det finns en anledning till att vi kallar det för basövningar!

Den andra kategorin av övningar (målbaserad träning) mår bäst som ett komplement utöver din grundträning. Det är här du planerar in dina löprundor och din löpstyrka, kroppsbyggning, idrottsutövande, rörelser för att mjuka upp en stel kontorsrygg eller rehab för en skadad axel.

Tumregeln med det här synsättet är att grundträning alltid ska finnas med. I vissa perioder kanske du tränar mer målbaserad träning än grundträning och det är helt okej. MEN, grundträningen ska alltid utgöra en bas i ditt träningsprogram.

Det är också helt okej att BARA grundträna. Om du tränar för att må bra räcker det faktiskt med ett stabilt grundträningsprogram. Däremot är det svårt att bara köra målbaserad träning utan ett grundträningsprogram. Det ökar riskerna att du känner dig stel, får ont och i värsta fall skadar dig.

Tack för den här gången. Du hittar mig och mina kollegor på Träningsklubben i Kalmar samt på sociala medier som “Träningsklubben” och “PT-Robin”.

Text: Robin Strelitz

Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.