GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Den här veckan ska vi fokusera på motivation”

Jag brukar säga att din motivation är ditt varför. Det är drivkraften kring varför du tränar, varför du äter nyttig mat och varför du går till jobbet varje dag. Ibland är vi motiverade av inre faktorer (intresse och glädje), ibland yttre motivation (pengar, bra betyg, beröm).
Publicerad 1 maj 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PT-Robin. Foto: Mostphotos/Linus Gunnarsson
PT-Robin. Foto: Mostphotos/Linus Gunnarsson

Om du känner att du har svårt att nå dina mål eller känna dig motiverad, börja med att ställa dig följande frågor:

Vad får dig motiverad?

När är du motiverad?

Hur känns motivation för dig?

Vem får dig motiverad?

Det är bra att veta dina drivkrafter. Men överlag tycker jag att "känslan" motivation är rätt överskattad. Spendera max fem procent av din tid till målsättning, motivationsövningar och planering. Men att du vet vad som får dig motiverad gör inte att det plötsligt tänds en eld i själen...

Du blir ju motiverad NÄR du har tränat, inte innan!

Du blir ju motiverad NÄR du har ätit en bra frukost, inte innan!

Du behöver aktion, inte motivation! Du behöver inte planera mer och du behöver inte läsa mer om träning för du vet redan svaren. Det du behöver göra är att sätta bollen i rullning, det är först då du får drivkraft. Du kommer att vara som mest motiverad under och efter ett träningspass, inte innan. Du kommer inte vakna upp en dag och magiskt vara "supermotiverad".

Du behöver rutiner och disciplin, då blir det du vill göra lättare för varje gång du gör det. Till slut blir det jobbigt att inte göra det, det är så det funkar när du bygger rutiner. Du kommer längre om du fokuserar på att göra, inte på att tänka. Du kommer ingenstans om du inte jobbar hårt!

Man kan ju inte förlita sig på motivation heller! Tänk om alla bara tränade när de var motiverade? Då skulle gymmen vara tomma största delen av tiden! Du kommer att lyckas på gymmet när du går dit fast du inte är motiverad. Det är dagarna när du är trött och kommer på tusen ursäkter du verkligen ska gå. Lyssna inte på hjärnan, den är motiverad att ligga i soffan och äta chips.

Det är mödan du lägger ner som är viktig. Varje gång du gör något du inte vill, övar du på att göra det. Varje gång du tar rätt beslut tränar du på att ta rätt beslut. Väntar du på motivation får du vänta livet ut, eller tills du får träning på recept av läkaren. Motivation är inte något som kommer och knackar på dörren, det är en känsla du skapar själv med hårt arbete.

Det bästa sättet att bli motiverad snabbt är att arbeta med resultat. Gör saker som får snabba resultat i början, det är ett bra sätt att bli motiverad. Det är därför du ska träna och äta målinriktat. Motivation och drivkraft är belöningen du får när du klarat målet!

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Träningsklubben i Kalmar. Läs mer om oss på www.traningsklubbenkalmar.se eller på Facebook och Instagram som "traningsklubbenkalmar".

Foto: Robin Strelitz