GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: Det är dags att prata om grönsaker!

I Sverige äter vi för lite frukt och grönt, så är det helt enkelt. Det är synd, för hade vi ätit mer skulle vi ha bättre skydd mot olika typer av cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och höga blodfetter. Frukter och grönsaker är kalorisnåla, fräscha, goda och fulla av näringsämnen som boostar vår vardag på många sätt. Idag tänkte jag dela med mig av de tips som funkat bäst för mig och mina adepter.
Publicerad 6 mars 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Mostphotos, Linus Gunnarsson

Ät “regnbågen” - Säkerställ ditt grönsaksintag genom att äta alla färger. Varje färg ger dig varierade hälsofördelar. Köp alla färger nästa gång du handlar för att maxa ditt välmående. Röda grönsaker är bra för hjärtat. Blåa och lila färger är bra för cirkulationen. Vita är bra för immunsvaret och för dig som är sjuk ofta. Gröna färger är bra för musklerna, speciellt om du tränar mycket. Gula färger är bra för hjärnans funktioner och orangea är bra för hud och syn!

Smoothies kan vara en riktig vitaminbomb! Fyll den med bär i alla former, gröna blad, pumpakärnor, solrosfrön, avokado, ingefära. Listan kan göras lång! Använd kefir och naturlig honung för att balansera konsistens och smaker. Jag brukar “koka” saft på ingefära, chili, honung, citron, gurkmeja och vatten. Saften använder jag för att spä ut mina smoothies och ge den bra sting. Vissa dagar gör jag den så god jag kan och andra dagar fyller jag den med så mycket näring jag kan.

Lär dig laga mat med grönsaker! Börja experimentera med blomkålsris, rödbetspasta, broccoligratäng, köttfärsfylld paprika och andra smaksensationer. Det är sant att näringsinnehållet försämras när man tillagar grönsakerna för hårt men det blir väldigt gott och är absolut inte onyttigt. Det bästa du kan göra är att ångkoka grönsakerna men utmana dig själv att göra buljonger, soppor och grytor också. Grönsaker är verkligen en smakförhöjare och det finns många goda alternativ till standard-salladen på gurka, isbergssallad och tomat. Snart är det grillsäsong och då har du verkligen inga ursäkter!

Börja syra grönsaker! Eller köp färdig! Surt är bra för hälsan, det ger dig en friskare tarm och en glad mage. Det kan räcka med att du köper en burk surkål eller kimchi, men det är superlätt att göra egen. Det finns många guider på nätet och jag uppmanar dig att testa! Syrade grönsaker är väldigt gott och kul att bjuda vännerna på.

Köp frysta grönsaker! Gå förbi frysdisken varje gång du handlar och köp hem frysta grönsaker! Det är smidigt, billigt och de innehåller inget “konstigt”. Värm grönsakerna i varmt vatten eller i micron och komplettera dina måltider. Smidigt att lägga till i frukostomeletten eller i matlådan också!

Tack för den här gången. Ni hittar mig som vanligt på Träningsklubben i Kalmar men också på Facebook och Instagram som "PT-Robin" och "traningsklubbenkalmar".

ROBIN STRELITZ ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE