GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Robin Strelitz: PT-Robin: ”För att en diet ska funka måste den vara njutbar”

Jag jobbar inte så mycket med viktnedgång, när jag hjälper mina adepter med deras kostvanor fokuserar jag först och främst på välmående och energi. När man äter för att må bra och ge kroppen vad den behöver brukar formen komma på köpet, vikten rasar inte lika snabbt men förändringen blir permanent.
Robin Strelitz
Publicerad 15 januari 2023
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PT-Robin
PT-RobinFoto: Linus Gunnarsson

Sen förstår jag att man vill komma in i ett par byxor eller tappa ett par kilo inför en semester. Då behöver du se över vad du äter. Träning i all ära, men kosten kommer vara avgörande för hur mycket vikt du tappar på kort sikt.

Börja med att äta så ren mat som möjligt! Det betyder inte att du ska tvätta maten, men att du äter naturlig mat lagad från grunden. Ät gärna mycket fisk, grönsaker, baljväxter, linser, bönor, oliver, nötter och nyttiga oljor. Du kommer inte att bli dödssjuk om du äter något med tillsatser ibland, men låt ren och naturlig mat bygga grunden.

Alla dieter funkar! Det trodde ni aldrig jag skulle säga va? Men så är det faktiskt! Vet ni varför? De skapar på ett eller annat sätt ett kaloriunderskott. Dieten ger dig restriktioner, det leder till att du äter färre kalorier än vad du gör av med. Viktnedgång är i princip väldigt enkelt. Steg ett är att lista ut din energiförbrukning, det gör du bäst genom att träffa en kostrådgivare eller liknande. Steg två är att äta mindre kalorier än din energiförbrukning.

I praktiken är det inte alltid så lätt och alla orkar inte räkna kalorier. Det förstår jag verkligen! Det finns många små knep och jag tänkte dela med mig av, praktiska tips för dig som vill tappa några kilon eller experimentera med dina kostvanor. Kom ihåg att dessa tips funkar bäst om du bygger en grund med bra mat först.

1. Ät mindre portioner! Lägg maten på mindre tallrikar och lunchen i mindre matlådor.

2. Drick ingen energi! Plocka bort läsk, juice och eventuellt mjölk. Kalorier i drickbar form kommer inte göra dig mättare och vatten är en riktig hälsodryck.

3. Ät inte framför TV:n! Det minskar risken för att du överäter!

4. Ät mellanmål! Köp en burk och fyll den med nötter och torkad frukt. Mellanmål ger dig en jämn energinivå och minskar dina chanser att överäta när du får chansen.

5. Ät en rejäl och bra frukost. Det sätter en standard för resten av dagen.

6. Sov 7-8 timmar per natt! Det är grundläggandeför viktnedgång!

7. Ät ett äpple innan lunch och middag. I en rolig studie såg man att deltagarna åt mindre då.

8. Minska på råvaror med tom energi. Detta inkluderar pasta, bröd och till viss del ris. Att äta råvaror med mycket energi och lite näringsämnen är direkt kontraproduktivt om ditt mål är att gå ner i vikt.

Kom ihåg att äta mat du tycker om! För att en diet ska funka måste den vara njutbar. Jag äter hälsosamt för att jag älskar det och tycker det är gott. Hatar du kvarg, hitta ett annat alternativ! Ditt liv blir som bäst om du hittar råvaror som både är nyttiga och goda. Att bara äta torsk, ris och kvarg är inte hälsosamt. Det är en falsk bild av vad nyttig mat egentligen är. Bra och god mat är både färgglad, smakrik och det behövs inga tillsatser för att göra den godare!

Vi ses som vanligt på Träningsklubben i Kalmar men också på Facebook och Instagram som “PT-Robin” och "Träningsklubben".

ROBIN STRELITZ

ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE