GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: Hänger du med i snacket?

Att vi som tränar slänger oss med massor ord är milt uttryckt. Jag har länge skämtat om att gymkort borde komma med en ordbok. Jag kan förstå att det är förvirrande att börja träna!
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Men räds ej, jag är här för att hjälpa. Här kommer några av de vanligaste uttrycken jag hör varje dag!

Basövning

En basövning är en övning som aktiverar stora och flera muskelgrupper på samma gång. Det kan vara övningar som knäböj, bänkpress och marklyft, men även utfall och pull-ups. Basövningar kallas för “bas” eftersom att de helst ska utgöra den största delen av din träning.

Superset

Ett superset är när du växlar mellan två övningar, ofta med så lite vila som möjligt. När du kör två övningar på samma gång så sparar du tid och du får upp flåset rejält.

Sets och reps

Set är antalet omgångar du gör en övning. Om du ska göra tio knäböj fyra gånger så är tio antalet repetitioner (reps) och fyra antalet set.

Högintensiv träning

Högintensiv träning är när du tränar styrka eller kondition med kort vila. Högintensiva pass går ut på att du ska bli riktigt trött. Intensiv träning betyder inte bara att du kör löpning eller kondition, det kan också vara träning med tunga vikter.

Tabata

Tabata är en intervall där du tränar i 20 sekunder och vilar i tio sekunder åtta gånger, sen är passet slut. Ett riktigt Tabata-pass är faktiskt bara fyra minuter långt!

Bulka är när du äter mycket mat med målet att bygga muskler och gå upp i vikt.

Deffa är när du äter mindre mat med målet att gå ner i vikt och behålla muskelmassa.

Funktionell träning

Om du tränar med fokus på rörelse istället för muskelgrupper så tränar du i regel funktionellt. Det kan vara att du tränar på att ställa dig upp, kasta saker och att hoppa. Funktionell träning är träning med ett syfte att förbättra en egenskap eller rörelse.

Pump

När du tränar styrka och får en riktigt spänd känsla i muskeln så kallas det för pump. Vill du bygga stora muskler är det smart att fokusera på muskelpump och bra “kontakt” med en muskel.

WOD är en förkortning på “workout of the day” som är engelska för “dagens pass”. Begreppet kommer från Crossfit men används också i gruppträning.

Hur många kunde du sen innan?

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer