GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin

PT-Robin: ”Hur blir man vältränad?”

Sedan jag började jobba som personlig tränare har jag fått frågan om hur man blir mer vältränad. Oavsett om du är en vardagskrigare eller idrottare är det roligt att bli mer tränad! Så idag tänkte jag berätta hur du blir vältränad i fyra steg. Vill du få en välbalanserad fysik är det viktigt att du jobbar på alla aspekter, framför allt i rätt ordning!
Publicerad 1 januari 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Linus Gunnarsson/Mostphotos
Foto: Linus Gunnarsson/Mostphotos

1. Lär dig att bukandas! Hur du andas påverkar faktiskt mer än vad du tror. När du inte andas tillräckligt djupt blir kroppen stressad, du kan få svårt att spänna dina magmuskler och framför allt kan du bli väldigt spänd i axlar och nacke.

Hur gör man? Lägg dig på rygg med händerna på magen. När du andas in så vill du att magen ska expandera, den största delen av ditt andetag ska börja någonstans i magen och vandra upp mot revben och bröst. Då använder du din primära andningsmuskel - diafragman. Det är kroppens största muskel och precis som alla andra muskler kan du träna upp den!

2. Aktivera dina inre magmuskler! Om du inte är stark i dina inre magmuskler tappar du stabilitet när du rör på dig. Det blir lite som att skjuta kanon från en kanot!

Hur gör man? Det räcker tyvärr inte att göra situps och plankan. Ta gärna hjälp av en personlig tränare eller terapeut. Annars kan du undersöka hur man tränar “transversus abdominis”, “obliquus internus/externus” och “multifidus”!

3. Stretcha dina stela muskler! Gör dig själv en tjänst och lista ut exakt vilka muskler som är strama, eller vilka rörelser du har svårt för. Om du fortsätter träna med stela muskler är risken att du fortsätter att kompensera och då kan du faktiskt skada dig av träning.

Hur gör man? Ge dina stela muskelgrupper mer dynamik och kärlek, det kan du göra med massage, stretch och till viss del styrketräning. Det räcker inte att stretcha en eller två gånger i veckan utan det är något du behöver göra varje dag.

4. Styrketräna dina svaga muskler! När allt annat är klart kan du styrketräna dina svaga muskelgrupper. Det kommer att vara grädden på moset och ta din träning till helt nya höjder. Styrketräning är löjligt effektivt när du gör det rätt.

Hur gör man? Träna muskler i dess fulla rörelselängd tillsammans med andningen och gärna med ett utmanade motstånd. Det är bäst att göra styrkeövningar när du står upp, så får du aktivera alla stabiliserande muskler.

Tack för den här gången! Mig hittar ni som vanligt på Träningsklubben i Kalmar men också på Facebook och Instagram som “PT-Robin”.

Text: Robin Strelitz