Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Kolhydrater är kroppens bränsle!”

Kolhydrater har fått ett oförtjänt dåligt rykte de senaste åren. När du slutar med kolhydrater så försvinner godis, kakor, läsk, juice, glass, pommes och annan skräpmat. Det är klart att du mår lite bättre när du minskar på snacks och skräpmat.
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Men kolhydrater är inte farligt när rätt person får rätt mängd. Det är inte kolhydrater som är "farligt", utan kombinationen av fett, salt och socker. Kolhydrater är faktiskt en viktig källa till energi, och har en helt avgörande effekt på dina resultat när du tränar.

Jag har en idé om att kolhydrater är något som du måste förtjäna, så jag brukar rekommendera att äta kolhydrater utefter hur aktiv livsstil du har.

Om du har en inaktiv livsstil så behöver du inte äta så mycket kolhydrater. Om du inte förbrukar energi så känns det kontraproduktivt att äta extra "tomma" kalorier. Fokusera istället på mat med högt näringsinnehåll!

• Om du inte tränar och har en stillasittande livsstil så räcker det att du äter en rejäl sallad till lunch och middag (utöver frukost och mellis). Alternativt grönsaker tillsammans med en proteinkälla.

Om du har en medelaktiv livsstil kan du äta mer kolhydrater. Tänk då att du vill äta färgglada kolhydrater, som innehåller mycket näring. Det kan vara rotfrukter, grönsaker, frukt, havregryn, bönor, quinoa, rött eller svart ris och fullkornsbröd. Dessa ger energi, men också vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter.

• Om du tränar några pass i veckan och rör på dig lite varje dag kan du fylla på med färgglada kolhydrater till dina måltider. När det gäller pasta, ris och socker kanske du begränsar det till helgen, eller träningsdagar.

Om du tränar varje dag och rör på dig mycket så ska du äta rejält med kolhydrater. Det är faktiskt många som inte förstår hur viktigt kolhydrater är. Jag märker stor skillnad på mina klienter när de ökar sitt kolhydratintag i samband med mycket träning.

• Den högaktiva behöver äta kolhydrater till nästan alla måltider. Det är du som kan unna dig ganska mycket pasta, ris, ljusare bröd och kanske till och med socker. Tillsammans med massa färgglada kolhydrater så klart!?

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Bra kolhydrater i samband med träning:

Rotfrukter
Frukt
Ris
Havregryn
Fullkoransbröd
Fullkornspasta
Quinoa
Potatis

Läs mer