unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

PT-Robin: ”Många hälsofördelar med större muskler”

Jag träffar många som tränar. De flesta vill bli starkare, friskare, piggare och gladare. Men det är väldigt få som vill bygga mer muskler. Och det är synd, för det finns faktiskt många hälsofördelar med större muskler!
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Men du kanske undrar vad det är för skillnad på stora och starka muskler? Är det inte det samma sak? Även om du i många fall får båda på köpet så är styrketräning och muskelbyggning inte exakt samma sak. Du kan bli starkare utan att öka i muskelmassa och vice versa.

Det är många som tror att alla fördelar kommer med styrkan och att muskelmassan snarare är en positiv bieffekt. Men det finns faktiskt många hälsofördelar med större muskler också.

1. Du får en mer effektiv hantering av blodsocker.

Som du säkert vet har du socker i blodet. Dina muskler är som tvättsvampar och suger åt sig av det här sockret. När du får större muskler så äter dina muskler mer socker och det förbättrar din blodsockerbalans. Men det betyder ju framför allt att det du äter används av dina muskler istället för att lagras som fett.

Alla som är på väg att få eller har diabetes mår väldigt bra av styrketräning!

2. Du får en yngre biologisk ålder!

När människan fyller 40 så börjar hon sakta men säkert förlora muskelmassa, men du kan göra mycket för att bromsa åldrandet. Om du genomgår en muskelnedbrytning, så är det enligt mig, väldigt logiskt att fokusera på träning som är muskeluppbyggande.

Och det bästa av allt är att det är aldrig för sent. Du kan bygga muskelmassa hela livet!

3. Du får en högre förbränning.

Om du vill bränna fett ska du ägna dig åt styrketräning! Ju mer muskler du har desto mer kalorier bränner du i träning och vila. Muskler kostar mycket bränsle och det är ju perfekt till dig som har ett extra bränslelager. Om du bygger mycket muskler kan du dessutom äta mer utan att gå upp i vikt.

Det är nästan som magi!

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer