GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Många ser värmen som en möjlighet att slappa”

Många ser värmen som en möjlighet att slappa, men man slappar ju som bäst efter ett svettigt träningspass, eller hur? Ge dig ut och slipa på formen, och ta med dig mina bästa tips för du lyckas med din utomhusträning!
Publicerad 21 maj 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PT-Robin
PT-RobinFoto: Linus Gunnarsson/Mostphotos

Börja varsamt med löpningen! Värm upp rejält och varva gärna löpning och powerwalk i sköna intervaller. Bestäm dig innan rundan hur länge du ska jogga och kör gärna korta pass till att börja med. Det är tråkigt att gå på för hårt och skada sig, och har du inte tränat på ett tag kommer du få snabba resultat oavsett. Är du redan igång och vill utmana dig, testa att göra tio knäböj varje gång du ser ett gult hus, tio armhävningar varje gång du ser en parkbänk och tjugo utfall efter att du möter en annan löpare.

Ska du träna på utegym så lägg upp en plan innan! Det är lätt att bli förvirrad på utegymmet, vilka övningar ska man göra egentligen? Man går och drar och testar lite innan man springer vidare. Lägg upp en plan! Utmana dig att välta 50 däck innan du springer vidare, eller att jogga en runda mellan varje övning. Välj fem övningar och kör tio repetitioner av varje, gör sedan nio repetitioner av varje och fortsätt till noll. Träningen blir roligare om du utmanar dig på nya kreativa sätt.

Glöm inte styrketräningen! Träna med vikter eller motstånd minst en gång i veckan och underhåll dina muskler, speciellt om du planerar att cykla, simma och löpträna mycket i sommar! Styrketräning är så viktig för en skadefri kropp och nya rekord i löpspåret! Träna gärna styrka i samband med löpningen och blanda in många övningar för baksidan av kroppen. Säte och baksida lår är viktiga muskler för ett starkt löpsteg.

Testa yoga utomhus! Ta med dig mattan till ett ställe med värdig utsikt. Sätt dig gärna en stund och känn in! Du behöver inte göra krångliga övningar alls utan sträck ut kroppen, gör övningar du kan och känn efter mycket! Ligg kvar en stund i solen efteråt och ta en lång promenad hem, jag lovar dig en skön stund!

Backintervaller är magiskt! Jag älskar att springa så snabbt jag kan upp för en backe och känna hjärtat i halsgropen. Att springa i backe är dessutom rätt snällt för knäna. Arbetet sker under kortare tid och foten landar inte så hårt. Intervaller är dessutom överlägset bäst om du vill komma i form snabbt. Kul grej att köra med träningskompisar och du måste inte bara springa i backen. Testa att krypa upp eller gör tio burpees på toppen. Spring upp med en tung ryggsäck eller varför inte med kompisen på ryggen?

Nästa gång solen skiner och du har det skönt i trädgården, spring in och hämta en kortlek. Jag vill utmana dig att träna med hjälp av kortleken. Färgen bestämmer övning och valören bestämmer hur många repetitioner du ska göra. Se hur många kort du klarar på 20 minuter. Är du osäker på övningar be barnen att hjälpa, de är bäst på att hitta nya övningar!

Önskar er en solfylld träningsvecka och hoppas vi ses i löpspåret!

Text: Robin Strelitz