1. Livsstilarrow-down
  2. Kultur & Nöjearrow-down
  3. Familjarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
PT-Robin

PT-Robin: ”Myt att den hårdaste träningen ger bäst resultat”

”Om du inte gillar att träna stenhårt behöver du inte bli besviken. “Snälla” pass är bra också, kanske till och med bättre”, skriver PT-Robin.

Jag måste erkänna att människor är rätt duktiga på träning i Sverige. I många andra länder ligger träningen kanske 10-20 år bakåt i tiden, men här är är det många som följer program, fokuserar på några få grundövningar, går på bra pass, kompletterar med rörlighetsträning och så vidare. För det ska ni faktiskt få en stor eloge.

Men det finns en myt som vägrar att dö. Nämligen att det är den hårdaste träningen som ger bäst resultat. Det stämmer faktiskt inte, för det är smart träning som ger bäst resultat.

Missförstå mig inte. Jag älskar hårda träningspass. Jag älskar att bli genomsvett och för mig är den mentala vinsten med utmaningen mycket värdefull. Men om du inte gillar att träna stenhårt behöver du inte bli besviken. “Snälla” pass är bra också, kanske till och med bättre.

Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag skulle vilja slå ett slag för snälla träningspass. Det är pass som går ut på att hitta helt rätt träningsnivå. Du springer inte en centimeter längre än vad du behöver och du lyfter inte ett kilo mer än tillräckligt. Ett snällt träningspass är när kroppen känns rätt bra efteråt, inte när du kryper till omklädningsrummet.

Hur hårt du ska träna beror helt på hur många pass du kör i veckan och din träningsvana. Om du kör 1-3 pass i veckan kanske det finns en poäng i att träna lite hårdare, men om du kör fler än så måste du köra snälla pass då och då. Lyssna på din kropp. Börjar du känna dig mör, seg, orkeslös så testa att köra några lätta pass, ät och sov lite extra några dagar.

Att fullständigt köra slut på kroppen är inte så nödvändigt som många tror. Det finns många studier som undersöker hur hårt du ska träna. De flesta landar i att runt 80% av max är perfekt. Om du vill ha bra resultat ska du alltså alltid spara några “reps i tanken” och avsluta passet lite innan du är helt slutkörd. Det kan låta konstigt men träning handlar om att stimulera styrka och muskeltillväxt, inte skapa fullständig nedbrytning. Egentligen så skiter jag i hur trött du är och hur mycket träningsvärk du har. Jag är intresserad av resultat.

Som sagt, jag älskar hårda träningspass. Om du gillar det så fortsätt med det, men blanda in några lätta pass då och då. Den här krönikan är en klapp på axeln till dig som gillar att träna lagom mycket. Du kan faktiskt vara nöjd med det och få minst lika bra resultat som de som tränar stenhårt varje pass. Så länge du har ett smart upplägg.

Tack för den här gången. Ni hittar mig på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar) där jag lägger upp träningspass hela sommaren. Jag kommer att ta ett par veckor semester från skrivandet nu så ses vi igen i augusti!

Läs mer

Öland

Nu mäts badtemperaturen på Ölands östra sida

Mörbylånga kommun utökar sin service med badtemperaturerna.

Nyheter

Regionen polisanmäler misstänkt dataintrång

Region Kalmar län har gjort en polisanmälan mot en medarbetare.

Kalmar

Två tjänstemän i Kalmar hotades till livet i går

Under onsdagen anmäldes två fall av hot eller förgripelse mot tjänsteman till polisen.

Öland

Så genomförs Victorialoppet i år

Den 40-åriga traditionen Victorialoppet genomförs virtuellt i år, på grund av den rådande pandemin. Det innebär att alla som vill genomföra loppet har möjlighet att göra det mellan 10 juli och 15 juli, var som helst i världen.

Kalmar

Bilist i hög fart tvärnitade – cyklist kraschade in i bilen

Bilisten körde även över en annan cyklists fot. Han misstänks nu för grov misshandel, vållande till kroppsskada och smitning från trafikolycka.

Kalmar

Blåljus: Man greps av polis under pågående inbrott

En man var i full färd med att göra inbrott i en fastighet, när personer från allmänheten fattade misstankar och larmade polisen.