GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: “Mythbusting” om träning och viktnedgång

Det är dags för lite klassisk “mythbusting” i den här veckans krönika. Jag tänkte berätta om mina tankar kring träning och fettförbränning!
Publicerad 7 maj 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PT-Robin, Robin Strelitz.
PT-Robin, Robin Strelitz.Foto: Linus Gunnarsson

Det här är en insikt som jag har förädlat genom åren. Det är också en lite tråkig grej att dela med mig av, men en viktig lärdom att känna till. Insikten är att träning inte bränner så mycket fett som du tror!

Det finns träningsformer som sägs bränna extra fett. Oftast är dem jobbiga, svettiga och tuffa. Det finns en tanke om att ju tröttare du blir av träningen, desto mer fett bränner du. Jag skulle vilja argumentera för att det inte stämmer.

Träning är bra för väldigt, väldigt (väldigt) mycket. Men fettförbränning hamnar inte längst upp på topplistan. Det kan låta som att jag har en negativ approach, men jag vill inte att du blir besviken och slutar tränar om du inte går ner i vikt på några veckor.

Kroppen är nämligen en rätt smart mackapär. Den vill inte att du ska gå ner i vikt och reglerar sig själv för att motverka det. Har du märkt att du är rätt hungrig efter ett träningspass? Jag brukar säga att träning bränner fett om du fortsätter att träna under en lång tid. Det är därför viktigt att hitta en träningsform som du tycker är rolig och trivs med. Men tänk månader snarare än veckor!

Jag skulle säga att ett träningspass bränner någonstans mellan 300-500 kalorier. Du kan tyvärr inte lita på vad din klocka eller vad displayen på ditt löpband säger. Det betyder att ett genomsnittligt träningspass bränner lika “mycket” som 1 dl grädde, 3 skivor bröd eller 60 gram choklad.

Jag får ofta frågan om kondition eller styrketräning bränner mest fett. Det kanske är så att flåsiga träningspass bränner mer, men det är faktiskt en väldigt marginell skillnad. Fördelen med styrketräning är att du bygger muskelmassa, vilket ökar din grundläggande förbränning även när du vilar.

Om du vill göra en förändring på din vikt kommer kosten alltid ha störst betydelse. Det betyder inte att du ska sluta träna, för om det är något jag vet är det att människor som tränar tenderar att göra bättre kostval!

Tack för den här gången. Du hittar mig som vanligt på Träningsklubben i Kalmar och på sociala medier som “PT-Robin” och “traningsklubbenkalmar.”

Foto: Robin Strelitz