GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Njut av både mat och träning i jul”

PT-Robin: ”Den här veckan kommer jag att hålla mig mer kortfattad, önska dig en god jul och ge dig “tillåtelse” att äta vad du vill under julhelgen!”
Publicerad 24 december 2021
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Robin Strelitz om julmaten. Foto: Pixhill/Linus Gunnarsson
Robin Strelitz om julmaten. Foto: Pixhill/Linus Gunnarsson

Jag vill börja den här veckans krönika med att höja ett varningens finger till dig som är orolig över vad du kommer att äta under jul. Om du är orolig, har dåligt samvete och ångest inför vad du kommer att äta i julhelgen har du större problem än dina kostvanor. Det är max tre dagar vi snackar om. Vad du äter under dessa dagar kommer att ha noll betydelse för din långsiktiga hälsa. Om du mår dåligt över vad du äter under en så kort period är det inte du som konsumerar kost, utan snarare kosten som konsumerar dig.

Om du väljer mat efter “hälsa” på julbordet och inte efter smak och välmående är det ett ohälsosamt beteende. Ett sådant beteende är enligt mig mycket mer oroväckande än någon som äter några extra skinkmackor. Du ska aldrig få skuldkänslor för att du äter lite extra under julhelgen. Om du har en sund relation till mat så vet du att en helg av ätande inte påverkar dig negativt alls. Tvärtom är det troligen precis vad du behöver.

Passa på att träna massa under julledigheten! Jag älskar att träna runt högtider, det är lättare för mig att slappna av när jag är mör i kroppen och jag blir alltid så hungrig efter ett träningspass. Under julen passar jag på att fylla på med lite extra energi efter träningspass.

Dra till gymmet med en släkting som gillar att träna och kör ett hårt pass runt julafton. Men gör det inte som ett måste, utan gör det för att det är kul och skönt! Vila nu upp dig rejält under ledigheten, ät precis vad du vill i några dagar och få in några sköna träningspass. Känn efter vad du vill innerst inne, och gör det som känns rätt! När ledigheten är över finns det gott om tid att falla tillbaka till dina nyttiga rutiner, eller att skapa nya!

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Träningsklubben i Kalmar. God jul och gott nytt år!

Text: Robin Strelitz