GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Så sparar du tid på din lediga dag”

Visst är det lite svårare att äta bra mat och regelbundet på lediga dagar? Jag har alltid tyckt att det är lättare att äta bra mat när jag jobbar. Det är liksom smidigare att äta i rytm med klockan på en vanlig arbetsdag. På helgen blir det inte alltid lika uppstyrt och planerat. Inget fel på det, men jag tänkte ändå bjuda på lite tips kring hur du kan äta på en ledig dag. För mig handlar bra mat om att fylla på med mycket energi så att vi orkar göra det vi älskar!
Publicerad 5 juni 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PT-Robin. Foto: Linus Gunnarsson/ Mostphotos
PT-Robin. Foto: Linus Gunnarsson/ Mostphotos

Det här planen går ut på att du äter tre lite större näringsrika måltider. Då sparar du tid på din lediga dag och magen får vila när du ägnar dig åt olika aktiviteter. Det enda du behöver är ett välfyllt kylskåp!

Frukost

Börja dagen med en smoothie som du fyller med nyttigheter. Jag brukar använda yoghurt eller fil som bas och sedan fyller jag på med bär, avokado, banan, jordnötssmör, gröna blad, frön, juice och allt möjligt som jag kan hitta hemma. Vill du hålla dig mättare längre kan du tillsätta ett proteinpulver och/eller havregryn.

eller

Ägg eller tofuröra! Kombinera med grönsaker (det funkar jättebra med frysta grönsaker), du kan steka potatis eller koka ris till om du vill ha en kolhydratkälla och servera ditt mästerverk med en nyttig fettkälla, kanske en avokado eller en näve nötter.

Lunch

Släng ihop en god sallad och använd en fin olivolja som dressing. Det kan vara bra att ha färdiga kycklingbitar, rostbiff, ost, quinoa eller andra proteinkällor färdiga i kylskåpet. Köp färdig salladsmix att använda som bas och lägg till lite färgglatt om du har, typ paprika och tomat eller kanske en frukt som mango/ananas och äpple.

Middag

Avsluta dagen med en riktig go wok. När du gör en wok kan du använda precis det du har hemma och du kan vara hur kreativ som helst. Gör en bas på grönsaker, välj ett protein och en kolhydratskälla om du vill. Använd mycket lök och chili för att förhöja smaken och besök en asiatisk livsmedelsbutik för goda såser.

Text: Robin Strelitz