unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
PT-Robin

PT-Robin: ”Slarv på gymmet”

Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

En kund berättade för mig idag att nu när han har blivit bättre på rätt teknik, så har han sett hur slarvigt många andra tränar. Han skrattade och sa att jag måste ju se alla möjliga hemskheter. Och ja, min kund har rätt, jag har sett en hel del genom åren!

Jag är rätt nitisk när det gäller teknik. Jag vill att en övning ska kännas på rätt ställe och jag vill hitta dina starkaste vinklar. Framför allt så vill jag att en övning ska kännas bra. Jag är dock tveksam till att det finns ett optimalt knäböj och en optimal armhävning. Det är helt individuellt vad som är optimalt för dig.

Här är tre av de vanligaste misstagen jag ser på gymmet!

1. Dina fötter lever sitt egna liv

Titta på dina fötter när du tränar. Är din vikt jämnt belastad över båda fötterna? Pekar fötterna åt samma håll? Står du i en stark och balanserad position? Hur känns ditt knä i förhållande till din fot? Se alltid över hur du står och testa att träna utan skor ett tag för att jobba upp en bra “fotkänsla”.

2. Du gör inte hela rörelsen

Du sträcker inte ut armbågen helt när du tränar armar, du sträcker inte ut höften när du tränar ben och rumpa, du går inte tillräckligt djupt. Det kan vara svårt att veta vad som är rätt djup, men försök att ta reda på vad som gäller för den övningen du gör. Jag ser människor som gör “halva” repetitioner varje dag och det gör ont i mig.

3. Du gör övningarna för snabbt

Det är ingen fel på snabbhetsträning. Men om du vill göra en övning snabbt måste du först lära dig att göra den långsamt. Snabb hastighet måste förtjänas. Sänk tempot och jobba med kontrollen först. Kvalité före kvantitet.

Dålig teknik för mig är när övningen inte känns bra. Du blir onödigt trött i muskler som inte ska jobba. Övningen känns obalanserad, stel och faktiskt för jobbig. Men du behöver inte sluta träna bara för att du har dålig teknik, man måste börja någonstans. Testa att sänka tempot nästa gång du tränar och var uppmärksam på hur det känns i kroppen när du gör en övning.

Tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer