GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: ”Träna effektivare!”

Som personlig tränare älskar jag att optimera mina kunders träning. Det är som att lägga pussel, och små förändringar kan ge stora resultat. Idag bjuder jag på mina bästa tips för dig som vill göra din träning så effektiv som möjligt!
Publicerad 19 februari 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Pixhill
Foto: Pixhill

Följ program! Att inte följa program är som att försöka ta sig någonstans utan karta och kompass. Programmet är viktigt för att du ska kunna utvärdera och testa dig fram. Börja med att köpa en träningsdagbok och skriv ner vilka övningar du vill fokusera på den här månaden. Skriv alltid ner dina resultat och försök att slå rekord varje pass!

Variera din träning, men inte för mycket! Den som jagar två kaniner fångar ingen! Jag tror på små variationer inom ditt program. Ändra lutningen på bänken när du kör hantel eller bänkpress och variera handtag när du tränar rygg. Testa jogga med fem graders lutning på löpbandet eller köra med ett ben i benmaskinerna på gymmet! Krydda din träning med små nya variationer varje gång du tränar, men ändra inte för mycket, för ofta!

Fokusera på basövningar och stora muskelgrupper! Du får ut mer av träningen om du gör övningar som involverar flera muskelgrupper samtidigt. Träna knäböj, utfall, marklyft, militärpress och liknande övningar. Då kommer du bli starkare i hela kroppen och få din coreträning på köpet. Dessa övningar påminner om livets rörelser och är kul att vara stark i under din vardag.

Varför gör du en viss övning? Vad är syftet med övningen och vad är nästa steg? Har övningen en naturlig fortsättning eller gör du bara fler repetitioner varje gång? När du klarar ett visst antal repetitioner är det dags att höja vikten eller utveckla övningen, kan du inte göra det borde du byta övning. Fråga dig själv vad du vill åstadkomma med varje övning du gör.

Experimentera med sets och reps! Set är en grupp av repetitioner som utförs utan vila. Många på gymmet tränar alltid på samma sätt. Man gör 3-4 set och 8-15 repetitioner per övning som man alltid har gjort. Kroppen vänjer sig snabbt och det gäller att “lura” musklerna om man vill se utveckling. Testa att göra fem set och fem repetitioner. Testa att göra tio repetitioner, sänk vikten och gör tio till! Testa flera set med kort vila. Experimentera gärna och fastna inte i samma gamla spår och mönster!

Smart uppvärmning! Lär dig värma upp! Det räcker inte att få upp pulsen på ett löpband. Satsa istället på att göra dynamiska flöden och aktiveringsövningar. Ett utmärkt sätt att värma upp benen är att göra knäböj och utfall utan vikt. Innan överkroppspass kan du värma upp ryggmusklerna med gummiband eller lättare vikter. Ha som regel att alltid köra ett eller två set med lättare vikter innan “matchvikt”.

Min utmaning till dig är att börja skriva träningsdagbok. Skriv vilka övningar du gör och vilka vikter du kör på. Försök att slå rekord varje pass och utvärdera varje månad. Du kommer bli förvånad över hur målinriktad träning är mycket roligare - och du kommer känna dig nöjd när du kan se dina resultat!

Tack för den här gången. Mig hittar ni som vanligt på Träningsklubben i Kalmar men också på Facebook och Instagram som "PT-Robin".

Text: Robin Strelitz