GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin: Vad är en vanlig myt kring träning med smärta?

Den här veckan har jag tagit hjälp av min kollega Hampus Hedberg för att svara på frågor som rör träning i samband med smärta. Hampus är utbildad naprapat på naprapathögskolan, licensierad personlig tränare och gyminstruktör.
Publicerad 24 april 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Robin Strelitz och Hampus Hedberg.
Robin Strelitz och Hampus Hedberg.Foto: Privat

Att det är farligt att träna med smärta. Enligt min erfarenhet är det många som är oroliga och rädda för att det ska göra ont under träning. Smärta betyder inte alltid att du har en skada och i många fall kan det vara gynnsamt att träna fast att det gör lite ont. Det är extremt få smärttillstånd som inte blir bättre av träning och rörelse!

Vad är viktigt att veta om smärta?

Smärta är en upplevelse som har fysiska, emotionella och psykologiska aspekter. Till exempel kan en massage eller träningsvärk göra riktigt ont, men vi kopplar det till något positivt och upplever därför inte samma typ av smärta. På samma sätt kan ryggont kännas mycket värre än vad det är, eftersom att vi ofta får höra att det är farligt.

När ska man inte träna med smärta?

Generellt sätt är det okej att träna med smärta, så länge smärtan inte blir värre under eller efter passet. Det är viktigt att fortsätta träna, men att du gör anpassningar i träningen för att avlasta besvären. Testa att sänka vikterna, ändra på tekniken eller minska mängden träning.

Vad kan man göra själv om man har ont?

Försök att vara lugn, de flesta skador och smärttillstånd läker av sig själva. Försök att röra på dig så mycket som kroppen tillåter under tiden.

Hampus jobbar mycket med att guida och hjälpa människor till att utbilda sig själva. Det är många som går på behandling för att de vill bli knäckta eller masserade. Det kan ge en tillfällig avlastning och ledtrådar till vilka rörelser som är rätt för dig. Men det riktiga jobbet gör du faktiskt själv!

Ju mer kunskap du har om din kropp och hur smärta fungerar, desto mer kontroll kommer får du över dina besvär. Om du är osäker på vilka övningar som är rätt för dig kan det vara bra att ta hjälp av en terapeut.

Gör övningar som liknar det du vill utföra i vardagen. Om du får ont av trädgårdsarbete kan det vara bra att göra marklyft. Om du är hantverkare och får ont i axlarna är det en fördel att träna mer axlar. Det som händer när du blir starkare är att du ökar din kapacitet, så att du klarar av att göra mer innan du får ont. Träning förbereder dig för livet!

Tack för den här gången. Ni hittar mig och Hampus på Träningsklubben i Kalmar samt på Facebook och Instagram som “traningsklubbenkalmar”.

Text: Robin Strelitz