Raptor har vässat klorna
Essaouira var på sextio- och sjuttiotalet ett känt hippie- och musikertillhåll. Här finns exempelvis fortfarande ”Café Jimi Hendrix” och ljudanläggningen i testbilen är laddad med Cream, Stones, Zappa och andra rebeller. Provkörningen börjar direkt vid flygplatsen och till tonerna av ”Born to be wild” gasar vi i full karriär ut mot den hägrande medelhavskusten med pickupen som Ford själva kallar för ”The New Bad-Ass Ranger Raptor”.
Hisnande terrängupplevelse
Den första sträckan avverkas komfortabelt och stadigt på slät asfalt med bara bakhjulsdrift. Men redan efter någon halvtimme svänger vi av vägen och in på den typen av jaktmarker som är Raptors specialområde. Här får vi först köra längs en stenig och knöligt sträcka med vanlig fyrhjulsdrift. Nästa utmaning blir rejält höga sanddyner som leder ner till stranden. Nu kör vi med fyrhjulsdrift, lågväxel och av de sex valbara elektroniska körlägena väljer vi ”sand/lera”. Men så når vi själva strandkanten med blöt och fastare sand och det är här som vi uppmanas lägga i ”Baja-läget”. Den här konfigurationen har fått sitt namn från de tuffa offroadracen på Baja California-halvön i nordvästra Mexiko och är gjort för gasglada expeditioner.
Kungsörnen i klassen
Nu formligen flyger rovfågeln fram över de mjuka sanddynerna i hastigheter en bra bit över 100 km/h och hela tiden med en imponerande kursstabilitet. Ford Ranger är faktiskt Europas mest sålda pickup och det är just värstingen Raptor á 602 700 kronor som vi provkör i Marocko. Här har dieselfyran försetts med dubbelturbo och vips får man ut 213 hästar tillika 500 Nm. Kraften levereras via en supersmidig tiostegad automatlåda och elektronisk inkopplingsbar fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel. Lägg till detta en markfrigång på 28 centimeter, ett vadningsdjup på 85 centimeter och gigantiska terrängdäck på 33-tum så uppenbarar sig en udda rovfågel. Ranger Raptor är självaste kungsörnen i klassen och oss har den definitivt slagit klorna i.