GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Robin Strelitz: Slösar du tid på gymmet?

Det finns inga bra eller dåliga träningsövningar på gymmet. Det är helt individuellt vilka övningar som är bra för dig och dåliga för andra. Däremot finns det många mindre effektiva övningar, och det är ju tråkigt att slösa tid på gymmet!
Robin Strelitz
Publicerad 24 oktober 2021
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Linus Gunnarsson, Mostphotos

Idag tänkte jag berätta om två övningar som överlag känns rätt överskattade, som jag ändå ser väldigt ofta. Läs vidare för att få tips på hur du kan variera och kanske effektivisera din träning.

Burpees

Burpees kan vara en rolig och jobbig övning. Det är inget fel på rörelsen i sig, men den har heller inget tydligt syfte. Det är många som kör burpees för att de gillar känslan av att bli riktigt trötta. Men hur trött du blir säger ingenting om övningens effektivitet.

Jag fokuserar hellre på teknik, styrka och muskelkontakt. Jag förstår att man kan köra burpees som en konditionsövning, men om du vill bli starkare så är det bättre att göra knäböj och armhävningar. Burpees blir ibland en konstig och slarvig kombination av dessa två övningar.

Plankan

Det är egentligen inget fel på “plankan”. Jag har alltid gillat yoga och där är det viktigt att vara stark i olika statiska positioner. Problemet med plankan är att vi gör den på tid och att många fortsätter att “pusha” fast att man egentligen har förlorat tekniken.

Vissa kan inte göra en korrekt planka alls, men ändå kan de stå kvar i positionen i flera minuter. Vill du bli riktigt stark i bålen är det viktigt att du lär dig att aktivera dina inre magmuskler och att hålla en neutral svank, men det går att göra en planka utan att “hitta” dessa två viktiga delar.

Välj istället bålövningar där du kan jobba med repetitioner eller vikt. Kom ihåg att du gör en aktiv planka när du tränar armhävningar och marklyft. Vill du bli superstark i magen så är det bättre att göra basövningar där du verkligen hittar en aktivering i magen, kombinerat med andningsövningar och olika sorters rotationer!

Tack för den här gången. Ni hittar mig som vanligt på Träningsklubben i Kalmar men också på Facebook och Instagram som “PT-Robin”.