GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Filmtipset

Verklighetsbaserat kriminaldrama med otrolig skådisduo

Black Bird (Miniserie, Apple TV+)
Publicerad 13 augusti 2022
Detta är en recension i Kalmarposten. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Black Bird (Miniserie, Apple TV+)Foto: Apple TV+\nBlack Bird (Miniserie, Apple TV+)Foto: Apple TV+
Black Bird (Miniserie, Apple TV+)Foto: Apple TV+\nBlack Bird (Miniserie, Apple TV+)Foto: Apple TV+

Få kan skryta med att vara så beprövat briljanta på att skriva kriminaldrama som Dennis Lehane. Han ligger bakom böcker som “Mystic River” (2001) och “Shutter Island” (2003), han var med och skrev succéserier som “The Wire” (2002-2008) och “Boardwalk Empire” (2010-2014) och har fått fem romaner filmatiserade. Den sexdelade fängelseserien “Black Bird” (2022) har han både utvecklat och skrivit (baserat på romanen “In with the devil”) och till ingens förvåning är nivån makalöst hög.

Serien skildrar den verkliga berättelsen om den unga drogsmugglaren Jimmy Keene (karismatiska Taron Egerton), vars munläder och inbjudande charm gav honom chansen att bli fri från sitt 10-åriga fängelsestraff i utbyte mot att agera mullvad åt staten. Hans uppdrag var lika glasklart som tufft - efter en förflyttning till ett högsäkerhetsfängelse för de värsta av de värsta skulle han bilda en vänskaplig relation med den dömde seriemördaren Larry Hall (en ruskigt otäck Paul Walter Hauser) och lirka ut information kring var han begravde uppemot 45 flickor och kvinnor. Dessutom hade han tidspress, för Halls första dom hängde på en skör tråd och en överklagan hade satts i rullning.

“Black Bird” känns för mig lite som en blandning av “Mindhunter” (2017-2019) och “True Detective” (2014-2019) med en touch av “En profet” (2009) och tycker man att den beskrivningen låter lockande så är det ett säkert kort. Egerton och Walter Hauser är elektriska tillsammans och den sistnämnda gör en modigt återhållsam prestation, skräckinjagande i all sin tysthet. Det är även vackert att få den nyligen avlidna Ray Liotta stjäla showen en sista gång, för han är fenomenalt bra i de korta inhoppen som Jimmys slitna pappa. Ett välskrivet, rafflande och snyggt kriminaldrama.

Viktor Jerner