unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Robin Strelitz: Vila dig i form

Tränar du och lever ett aktivt liv? Då kan faktiskt vila vara det mest kraftfulla verktyg du har tillgång till!
Detta är en personligt skriven text i kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Tänk på det. Träning är nedbrytande, så det är först när du vilar som du bygger upp kroppen och blir starkare. Det är många som “köttar på” och tänker att det ska ge mer resultat. Men om du vill utvecklas handlar det snarare om att hitta rätt träningsdos och att förstå vikten av återhämtning!

Det är inte omöjligt att en person som tränar fyra pass i veckan får bättre resultat än någon som tränar åtta pass. Jag rekommenderar alla att röra på sig varje dag men när det gäller tuff och hård träning är kvantitet inte att eftersträva.

Om du vill vara snäll mot kroppen och få resultat gör du snarare rätt i att fundera på om kroppen verkligen hinner återhämta sig mellan övningar och träningspass. Ibland är det faktiskt bra att sänka tempot och göra lite mindre.

Som jag ser det finns det tre sätt du kan använda vila på, för att få bättre resultat när du tränar och minska skaderisken.

1. Fundera på hur länge du vilar mellan övningar!

Säg att du ska lyfta vikter på gymmet. Tror du att du orkar mer om du vilar en stund mellan övningarna eller om du “bara kör på”? Hur trött du är säger ingenting om hur bra ett träningspass är. En väl placerad vila kan göra att du kan upprätthålla en bra teknik och orkar mer på nästa arbetsset, vilket alltid är att eftersträva!

2 Hur länge vilar du mellan dina träningspass?

Om du tränar samma muskler, dag efter dag, så är det sannolikt att du inte blir så mycket starkare. Muskler kan behöva vila i flera dagar för att bli helt återställda.

Testa att portionera ut dina tuffa träningspass med minst en vilodag. Du behöver inte vila helt och du kan med fördel köra ett lättare pass eller kanske yoga och en powerwalk.

3. Sov en timme extra, eller två.

I studier så ser man kontinuerligt att de som sover mycket får bättre träningsresultat. Så om du känner dig mör efter ett träningspass eller efter några dagar av träning, lägg dig en timme tidigare eller ta en powernap!

För att vila ska vara effektivt förutsätter det givetvis att du har en aktiv livsstil i övrigt. Mår du bra och utvecklas så vilar du sannolikt tillräckligt. Men om du tränar och tränar utan någon utveckling kan det faktiskt vara så att du behöver “chilla” lite. Ta hand om dig och tack för den här gången. Vi ses som vanligt på Wellness Studio i Kalmar men också på Facebook (PT-Robin) och Instagram (ptrobin_kalmar).

Läs mer