unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Nyheterarrow-down
  2. Avdelningararrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!

Zandras mode och trender i en intervju med ASKET

ASKET grundades 2015 med mål att skapa och leverera den perfekta t-shirten. Idag står varumärket för ett gediget arbete mot fast fashion, för en mer hållbar garderob och modeindustri genom att utbilda sina kunder i klädvård, värdet på plaggen de producerar samt hållbarhet. August Bard Bringéus och Jakob Dworsky som tillsammans skapade ASKET vill se en förändring i modebranschen och ett förändrat konsumentbeteende genom att erbjuda en ny affärsmodell. ASKET står för zero compromise garments, full transparency och the permanent collection. Idag pratar jag kreativt entreprenörskap, hållbarhet och en förändrad modebransch tillsammans med Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET.
Foto: Pressbild

Vem är du och hur kommer det sig att du grundade ASKET tillsammans med August?

Jag är från Borgholm ursprungligen och hamnade på Handelshögskolan i Stockholm där jag lärde känna August. Som det blir när man pluggar ekonomi dras man kanske mot vissa yrken inom bank eller konsult men ganska snabbt kände både jag och August att vi är mer intresserade av det entreprenöriella och en dröm att starta något eget en dag. Innan vi tog det steget jobbade vi båda med e-handel och finans men idén till ASKET föddes ur ett ganska klassiskt personligt behov och frustration där vi kände att garderoben är fylld av plagg man ej använder samt svårigheten kring att hitta något så enkelt som en vit t-shirt. Detta har sedan har varit vår utgångspunkt där vi som ekonomer har kollat i affärsmodellen och undersökt varför det är så. Från vår erfarenhet är det dem plaggen man använder som mest som får minst utrymme och kärlek av varumärkena då dessa bygger på konstant förnyelse och trender. ASKET fann något intressant i att bryta loss och bara fokusera på en utvald permanent kollektion vilket visat sig vara det starkaste i vår modell.

Foto: Pressbild

Vad har valet av er affärsmodell fått för betydelse för ASKET?

Att endast fokusera på en utvald permanent kollektion har öppnat andra dörrar såsom ett helt nytt och bredare storlekssystem vilket vi också valt att kombinera med att sälja direkt till våra kunder. Vi kör online only och inga återförsäljare. Vi vill ha en direktkontakt med kunden så att vi kan ta in mycket feedback och involvera kunden i vårt varumärke. Vidare har vi gjort en resa från att vara produktfokuserade till en mission att få folk att konsumera mindre kläder, vilket vi gör genom våra kläder. Det vi ser oss göra är att förändra ett konsumtionsbeteende, det vill säga end era of fast consumption. Vi vill få folk att köpa färre plagg som man istället vårdar och tar hand om. Denna tanke föddes hos oss när vi själva var nere i fabrikerna och insåg hur hårt jobb det är och hur mycket resurser som går åt även i bättre produktionsländer. Vi vill utbilda folk kring detta och få våra kunder att bry sig om sina plagg igen.

Varför behövs ASKET?

Det är en fråga vi också ställde oss själva i början, det behövs som sagt inte fler modebolag och definitivt inte mer kläder i världen.Det vi ser som vårt existensberättigande är att försöka få folk att konsumera mindre genom vårt varumärke. Det produceras mer kläder än någonsin i världen samtidigt som de används under en allt kortare tid och vi hoppas på att kunna bevisa att det finns en annan modell som istället kan sänka tempot i modebranschen och agera som en motpol mot fast fashion. Vi vill ta avstamp mot en ökad, överdriven konsumtion.

Foto: Pressbild

Vilka möjligheter finns för att ASKET ska kunna göra en förändring i modeindustrin?

Vår grundtes bygger på att det är volymen i branschen som är det stora problemet. Det är ingen hemlighet att modebranschen en av de största och värsta industrierna i världen, framförallt vad gäller hållbarhet. Vi på ASKET menar att det produceras för många plagg, trots att man tillverkar kläder av bättre material så ökar volymen och impact fortfarande radikalt. Modeindustrin måste sluta få folk att köpa mer och mer kläder samt producera kläder i ett högt tempo och istället återskapa ett värde i plaggen. Det betyder inte att branschen måste minska i värde utan att plagg kanske måste bli dyrare eller så måste man hitta andra modeller som exempelvis second hand eller rental, alltså cirkulära modeller där värdet per plagg är högre. Vi tycker att modebranschen behöver tänka om där konstant tillväxt i antal plagg är ohållbart.

Foto: Pressbild

ASKET sticker ut i sitt sätt att vara transparenta, kan du berätta mer om ert sätt att visa detta för kunden?

Vår idé är att lägga så mycket av korten på borden som är möjligt så att man som kund har den information man behöver för att göra ett medvetet och bra val. Det hela började med ett krav på för oss att kunna visa på kvalitén på våra plagg eftersom vi endast säljer online, vilket vi gjorde genom att visa på våra kostnader. Det har för oss blivit viktigt att visa hur mycket pengar vi faktiskt lägger på produkten och de som producerar våra plagg. I samma veva ville vi också visa upp att vi samarbetar med några av de bästa fabrikerna i världen, alltså att manifestera kvalité. Detta har vi senare utvidgat genom att visa på vår spårbarhet och vi vill utbilda kunden genom att att visa upp den komplexa värdekedjan som ett plagg går igenom. Som den sista komponenten i vår transparens vill vi visa våra plaggs påverkan på miljön i termer av koldioxidutsläpp, vattenanvändande och energi. ASKET vill kunna ge kunden ett miljökvitto så att konsumenten får en förståelse för att all konsumtion har en kostnad. Du kan inte köpa dig till hållbarhet och du kan inte köpa plagg och tro att du är klimatneutral. Vi ger kunden de verktyg och datapunkter de behöver för att kunna göra att medvetet, bra val och sedan hoppas vi på konsumenten ställer dessa krav på andra varumärken för att skapa en förändring i modeindustrin.

Hur arbetar ni med kollektioner och nya släpp?

Vi har haft en permanent kollektion sen start, där våra t-shirts har varit huvudfokus. Sedan dess lägger vi till cirka 5 plagg om året. Idag har vi runt 35 plagg och allt där finns för alltid. Ibland kan vi göra ändringar utifrån feedback från kunden men alla våra plagg finns hos oss permanent vilket varit ett spännande sätt att arbeta på. Förutom detta arbetar vi aldrig med rea utan det ska var fair för alla och man ska få det man betalar för. Vi erbjuder det bästa priset vi kan redan från start. ASKET har också som standard att under Black Friday stänga shopen för att förändra ett konsumentbeteende och visa på vår tydlighet. Många ställer frågor kring hur man då upprätthåller ett intresse men för oss handlar det om mer än plagget och design, vilket också har varit vår väg till framgång.

Text: Zandra Eriksson

Läs mer