GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

PT-Robin

Robin Strelitz: 10 tips för en god sömn

Sömn är en av grundpelarna till en hälsosam livsstil. Sover du inte gott om nätterna får du tyvärr leva med sämre fokus, sämre resultat på gymmet, sämre hormonbalans i kroppen och många andra tråkiga konsekvenser. Det är rätt självklart för de flesta men ändå visar studier att vi sover sämre och sämre. Följ dem här stegen för att säkerställa att du drömmer sött på natten.
Robin Strelitz
Publicerad 13 november 2022
Detta är en personligt skriven text i Kalmarposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
PT-Robin. God sömn
PT-Robin. God sömnFoto: Mostphotos, Linus Gunnarsson

1. Rehabilitera dig från det vita ljuset på kvällen! Ladda hem “röda” filter till mobilen och datorskärmen. Släck ner vardagsrummet i tid och använd levande ljus istället. När hjärnan blir utsatt för vitt ljus tror den att det är dagtid och reglerar dina hormoner därefter. Jag tänker alltid på hur dumt det är att man borstar tänderna i badrummets strålkastarljus precis innan man går och lägger sig.

2. Eftersträva en sval temperatur i sovrummet, mellan 18 och 20 grader är optimalt. Du vill ha ett sovrum med bra luft och gärna med en sval bris från ett fönster som är lätt öppet.

3. Investera i en bra säng, bra sängkläder, sköna kuddar och täcken och byt sängkläder ofta! Gör sängen riktigt bekväm, det ska vara en fröjd att gå och lägga sig. Lyxa till det!

4. Spendera inte halva kvällen i sängen utan fokus ligger på sömn när du går och lägger dig. Sängen ska inte vara förknippad med vakentid. Det är okej att läsa en stund men inga skärmar i sovrummet. Lämna mobiltelefonen i ett annat rum om du kan.

5. Om du inte kan sova så bryt mönstret och gå upp en stund! Du kan läsa en stund, dricka ett glas vatten, stretcha lite och sedan gå och lägg dig på nytt.

6. Det finns inget som är så effektivt som en avslappningsrutin på kvällen. Gör lugnare yogaövningar eller meditera innan du går och lägger dig. Det finns många filmer och ljudspår online som kan vara till hjälp. Testa “Nidra Yoga”.

7. Gå och lägg dig när du är trött! Att tvinga sig i sängs är ingen smart idé, vänta tills du är riktigt trött så att du somnar direkt istället. Då blir hela processen mindre ångestladdad, det är kanske värt att offra en timme för det. Man brukar säga att man ska sova mellan 7-9 timmar men det är ännu viktigare att sömnen man får är kvalitativ.

8. Testa att äta kolhydrater på kvällen. En större portion kolhydrater ökar bland annat serotoninet i kroppen och gör att man blir mer avslappnad. Plus att det är lättare att somna efter man har ätit då kroppen har slagit på lugn och ro-systemet.

9. Har du svårt att sova så skippa koffeinet helt ett tag! Köp koffeinfritt kaffe eller té. Koffein är inte alltid onyttigt men det finns kvar i kroppen väldigt länge. Har du svårt att sova så drick sista koppen vid lunch.

10. Träna på morgonen istället för kvällen om du kan! När jag tränar sent är jag uppe i varv flera timmar. Givetvis är det individuellt men beroende på hur stressad man är kan träningsresponsen ligga kvar ett tag. Kör du ett hårt pass på morgonen är du rätt go på kvällen sen!

Tack för den här gången. Du hittar mig och mina kollegor på Träningsklubben i Kalmar. Samt på sociala medier som "PT-Robin" och "Träningsklubben".

ROBIN STRELITZ

ROBIN@TRANINGSKLUBBENKALMAR.SE