Veckans profil

Anell är konstnären som leker med det digitala: ”Man har friheten att förändra”

Han jobbar som Art Director och designar bland annat kampanjer åt företag i Kalmar – men har också en passion för att få vara konstnärlig och skapa innehåll åt musiker i landet. Möt veckans profil Anell Samardzic.
Publicerad 11 februari 2023
”Under pandemin började jag göra skivomslag till olika musiker för att de skulle få upp ögonen för mig”, säger Anell Samardzic.
”Under pandemin började jag göra skivomslag till olika musiker för att de skulle få upp ögonen för mig”, säger Anell Samardzic.Foto: Theo Björk Olsson

Anell Samardzic

Ålder: 22 år

Familj: Sambon Nelly, mamma Amira och pappa Suad

Kommer ifrån: Kalmar

Bor: Kalmar

Aktuell med: Art Director på reklambyrån MEDIA4YOU och designar skivomslag till musiker.

Beskriv dig själv med tre ord: Driven, kreativ och social.

God morgon! När steg du upp idag?

– Jag klev upp vid 7 för att ta mig till jobbet.

Hur startar du helst din dag?

– Jag tar mig oftast en kopp kaffe och en macka, sen är jag redo.

Du arbetar som Art Director i Kalmar, vad gör en sådan?

– Väldigt mycket skulle jag vilja säga! Jag planerar och förbereder kampanjer till olika företag, allt från reklamdesign till marknadsföring.

Känner du att du har hamnat rätt yrkesmässigt?

– Ja, verkligen. Jag vill kunna jobba både på reklambyrå men också syssla med det kreativa vid sidan av. Anledningen till varför jag fick jobb på reklambyrå var för att jag gjort mycket skivomslag. Jag brinner för att göra skivomslag. Det är den typ av design som jag vill göra mest.

Under förra året började du samarbeta med rapartisten Dizzy, som är stor i Sverige. Hur är det?

– Det är jätteroligt. Under pandemin började jag göra skivomslag till olika musiker för att de skulle få upp ögonen för mig. Efter ett tag hörde Dizzy av sig till mig och ville att jag skulle designa skivomslag och konsertposters till honom. Det senaste projektet var omslaget till en fysisk cd-skiva. Det är en fantastisk känsla att få se mina omslag på platinaskiva.

Anell har gjort flera omslag till rapartisten Dizzy.
Anell har gjort flera omslag till rapartisten Dizzy.Foto: Privat

Vilket är drömsamarbetet?

– Jag skulle vilja samarbeta med artisten Ant Wan här i Sverige. Men den stora drömmen skulle vara att få göra något ihop med The Weeknd. Jag hämtar mycket inspiration från honom.

Vad är det bästa med att få designa och vara kreativ?

– Jag skulle säga att det är att man har friheten att förändra folks syn på konst. De senaste åren tycker jag att många musiker har haft rätt okreativa omslag till sina skivor, så jag tycker om att få visa att det alltid går att vara kreativ och testa nya stilar.

Har du alltid haft en konstnärlig ådra?

– Jag började rita när jag var yngre och var rätt bra på det som barn. Men sen växte jag ifrån det, men intresset har alltid funnits där. Under pandemin valde jag att ta upp mitt intresse igen och valde att studera till Art Director på Berghs School of Communication i Stockholm.

Vad är det inom reklambranschen som lockar dig?

– Det som lockar mest är att det är många olika uppdrag och att ingen dag är den andra lik.

Vad ser du framemot inför 2023?

– Målet är att få in en fot i filmbranschen och utvecklas mer som Art Director.

Vad vill du jobba med inom filmbranschen?

– Jag är sugen på att få göra filmposters och marknadsföra filmer. Det är förmodligen mitt nästa steg och mål yrkesmässigt. Jag har ett stort filmintresse och har koll på det senaste.

”Det är en fantastisk känsla att få se mina omslag på platinaskiva”, säger Anell om framgångarna med sina omslag.
”Det är en fantastisk känsla att få se mina omslag på platinaskiva”, säger Anell om framgångarna med sina omslag.Foto: Privat

Hur tacklar du en motgång?

– Försöker lösa problemet och hitta andra vägar. Jag brukar påminna mig själv om att aldrig ge upp.

Vem ser du upp till?

– Artisten The Weeknd och regissören Quentin Tarantino, haha.

Tre kändisar du skulle vilja bjuda på middag?

– Givetvis 50 cent, Brad Pitt och Thomas Müller. En salig blandning.

Vad bjuder du på då?

– Något italienskt.

Hur ser du på framtiden?

– Jag ser bara möjligheter. Ibland kan det bli lite för mycket möjligheter, men det är inget negativt egentligen.

Vad gör du om tio år?

– Då har jag en egen byrå ihop med vänner i branschen.

Linn SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.