Annons

Besöksnäringen blomstrade i Kalmar i sommar

Besöksnäringen i Kalmar har mått gott i sommar. Folkfester som Kalmar Stadsfest och Ironman, Hundfesten och Boule-SM samt konserter med Håkan Hellström och Gyllene Tider har bidragit till detta. Enligt Destination Kalmar har Kalmars hotell har en nästan lika bra beläggningsgrad som rekordåret 2022.
Publicerad 10 september 2023
Besöksnäringen har mått bra i sommar.
Besöksnäringen har mått bra i sommar.Foto: Mehdi Barakat, Linn Svensson

– Kalmar har ett starkt utbud under sommaren och det ska vi vårda och fortsätta att stärka, men det är också viktigt att utveckla utbudet under andra delar av året, till exempel genom att värva evenemang och möten. Vi arbetar för att Kalmar ska ha många starka reseanledningar året runt. Hatstore Arena är ett bra exempel på en satsning som har gett oss helt nya möjligheter. I höst stannar till exempel både Darin och Lars Winnerbäck till i Kalmar under sina arenaturnéer, säger Marcus Larsson, chef Möten och evenemang, Destination Kalmar, i ett pressmeddelande.

Under de tre sommarmånaderna ligger årets siffror för hotellens beläggningsgrad på 82,0 procent jämfört med 84,1 procent 2022.

Annons

Även gästhamnen har lockat många besökare och ser ut att nå rekordsiffror. Under perioden 1 maj till 31 augusti hade gästhamnen 6 573 båtdygn. Det är en ökning med hela 10,7 procent jämfört med samma period 2022.

Förutom gäster till havs har även antalet husbilsdygn ökat. Antalet husbilsdygn var 2 216 under perioden 1 maj till 31 augusti, vilket är en ökning med 4,4 procent jämfört med 2022.

– Det är fortfarande för tidigt att summera sommaren, men den preliminära statistik vi har fått hittills, och de signaler vi har fått från aktörerna, tyder på att helåret utvecklas väldigt bra. Framför allt ser vi en ökning under tidig vår. Vi ser också att de internationella gästerna ökar, framför allt från Tyskland, säger Stefan Johnsson, turismchef, Destination Kalmar, i ett pressmeddelande.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons