GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Chaufförer redo att rädda liv: ”Det är viktigt att veta att man kan stanna oss”

Stefan Lagergren har 30 år som ambulansförare i ryggsäcken. Nu arbetar han som busschaufför och utbildar i hjärt-lungräddning tillsammans med sina kollegor.
– Skulle det hända ute så stannar vi omgående och bryter linjen. Rädda liv går före allting, säger Stefan Lagergren, busschaufför på Kalmar Länstrafik.
Kalmar • Publicerad 22 oktober 2022
Stefan bytte fordon – från ambulansbil till buss. Men erfarenheterna som sjukvårdare tar han med sig ombord på och för vidare till sina kollegor.
Stefan bytte fordon – från ambulansbil till buss. Men erfarenheterna som sjukvårdare tar han med sig ombord på och för vidare till sina kollegor.Foto: Linn Svensson

För sex år sedan valde Stefan att lägga jobbet som ambulansförare på hyllan för att i stället börja köra buss på Bergkvarabuss som kör kollektivtrafik åt Kalmar Länstrafik. Men erfarenheterna från ambulansen och vanan av att få igång hjärtan har han tagit med sig ombord på de gula bussarna.

Kalmars bussar har nämligen hjärtstartare ombord på alla sina bussar och Stefan, tillsammans med kollegorna Kristian Follin och Agneta Thiman, utbildar samtliga chaufförer i hjärt- och lungräddning.

– Vartannat år är det sagt att chaufförerna ska gå utbildning i HLR och i att kunna hantera hjärtstartaren. Vi har det i alla stadsbussar, regionbussar, skolbussar och bussarna som kör serviceresor.

Stefan visar upp hjärtstartaren som finns ombord på samtliga bussar. För honom är det en trygghet att veta att resenärerna är i säkra händer.
Stefan visar upp hjärtstartaren som finns ombord på samtliga bussar. För honom är det en trygghet att veta att resenärerna är i säkra händer.Foto: Linn Svensson

Det var på Kalmar Länstrafiks initiativ att bussarna skulle ha hjärtstartare ombord. De placerades ut för ungefär fem år sedan. I samma veva började Stefan att utbilda sina kollegor i livräddning. I utbildningen använder de sig av speciella digitala dockor som visar om man blåser in rätt mängd luft och att man gör bröstkompressionerna på ett bra sätt och för att få öva inför en så realistisk situation som möjligt så använder de sig även av övningshjärtstartare.

Och för honom är det en trygghet att veta att resenärerna ombord är i säkra händer om olyckan skulle vara framme.

– Det är en trygghet att veta att det finns ombord, men tyvärr så tror jag inte att många vet om det, framförallt inte folk inom sjukvården. När jag träffat sjukvårdare och påvisar att det finns så blir de förvånade.

Men som tur är har Stefan och hans kollegor inte behövt ha hand om ett plötsligt hjärtstopp ombord på bussarna. Men bussarna kan också beskrivas som hjärtstartare i rörelse – om ett hjärtstopp skulle ske ute på gatan så går det att stanna en buss i närheten.

Att använda en hjärtstartare är busenkelt menar Stefan. Men om läget skulle bli akut så kan det kännas obehagligt och nervöst.
Att använda en hjärtstartare är busenkelt menar Stefan. Men om läget skulle bli akut så kan det kännas obehagligt och nervöst.Foto: Linn Svensson

– Det var ett hjärtstopp på centralstationen en gång, men där hade vakterna fått igång hjärtat bra utan vår hjälp. Men skulle det hända ute så stannar vi omgående och bryter linjen. Rädda liv går före allting.

– Men det var faktiskt en gång då en kollega till mig blev stoppad av polis vid Ölandsbron. Alla polisbilar har inte hjärtstartare men då visste de att bussen hade en, så de lånade den och kunde åka till platsen där det var ett hjärtstopp. Det är ett samspel, och det är så det måste funka.

Att använda en hjärtstartare är busenkelt menar Stefan. Men om läget skulle bli akut så kan det kännas obehagligt och nervöst. Nu hoppas chauffören på att fler ska ta sig tiden att lära sig om hjärtstopp och känna sig säkra i att agera:

– Hjärtstartaren talar om för dig vad du ska göra. Det är en viss rädsla som man kan förstå, för det kan bli en händelse som man kan uppleva som otäck. Men det blir alltid så med grejer som är ovant. Det kan infinna sig en viss rädsla i att agera, men då är det viktigt att man kliver över den tröskeln.

Vad vill du som chaufför att resenärerna ska tänka på?

–Det är viktigt att veta att man kan stanna oss och tala om att ett hjärtstopp har skett i närheten.

”Hjärtstartaren talar om för dig vad du ska göra. Det är en viss rädsla som man kan förstå, för det kan bli en händelse som man kan uppleva som otäck”, säger Stefan Lagergren.
”Hjärtstartaren talar om för dig vad du ska göra. Det är en viss rädsla som man kan förstå, för det kan bli en händelse som man kan uppleva som otäck”, säger Stefan Lagergren.Foto: Linn Svensson
”Det kan infinna sig en viss rädsla i att agera, men då är det viktigt att man kliver över den tröskeln.”
Stefan Lagergren, busschaufför.
Linn SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.