De vill satsa miljarder på regionala järnvägen

I ett måldokument föreslår Region Kalmar län en satsning på två miljarder kronor på den regionala järnvägen mellan Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping. Regionen är beredd att skjuta till 500 miljoner kronor de kommande åren.
Publicerad 27 augusti 2020
Foto: Kennerth Kullman / Mostphotos

Satsningen innefattar en fortsatt upprustning av de två banorna, tillsammans med bygge av ett triangelspår vid Berga och en delelektrifiering av järnvägen.

– Det här skulle kunna ge sydöstra Sverige en helt fossilfri järnvägstrafik av hög kvalitet till 2030 till en låg kostnad. De tåg Region Kalmar län beställt kommer att kunna använda hybridteknik, alltså behöver inte hela sträckan vara elektrifierad. Precis som en hybridbil laddas batterier under färd - en kombination av ny teknik och smarta lösningar, säger Karl-Johan Bodell, strategisk rådgivare inom regionstaben när det gäller tåg och infrastruktur, i ett pressmeddelande.

Satsningen skulle motsvara 400 årsarbeten, medräknat konsumtionseffekt 1200 årsarbeten. Det framgår av den utredning som konsultfirman Kreera gjort för regionens räkning.

– Vi är beredda att köra igång vår del så fort det finns beslut om satsningen från Trafikverket och regeringen. Vi kan snabbt gå över till busstrafik under en den tid en upprustning pågår.

En modernisering föreslås ske i flera steg där en tidigareläggning av spårupprustning, trädsäkring och plankorsningar skulle kunna ske 2021-2023. Därefter planeras en framtidssatsning med nytt signalsystem, triangelspår i Berga och delelektrifiering.

Närtidssatningen 2021-2023 beräknas till knappt 1,2 miljarder och investeringarna därefter till drygt en miljard kronor. Det kommer att finansieras genom dels medel som redan finns i Trafikverkets underhållningsplan och minskade kostnader för drift och underhåll, dels genom att Trafikverkets anslag ökas med 1,2 miljarder kronor samt att Region Kalmar län avsätter 500 miljoner kronor till satsningen.

– Det här är en lågbudgetmodell som skulle kunna användas för modernisering också av andra regionala järnvägsbanor i landet. För vår del har vi planerna framme och kan snabbstarta, säger Karl-Johan Bodell.

Måldokument

Måldokumentet har behandlats i kollektivtrafiknämnden, regionala utvecklingsnämnden och av regionstyrelsens arbetsutskott. Dokumentet ska slutligt fastställas av regionfullmäktige.

Samtliga partier i regionfullmäktige står bakom dokumentet, som kommer att spridas till berörda myndigheter och beslutsfattare på regional som nationell nivå.

Målet är att få in satsningen i det pågående arbetet inför justeringen av den nationella planen för investeringar i infrastruktur.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.