GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Ett år med sms-livräddning i Kalmar län: ”Vi behöver rekrytera brett”

Sms-livräddning har funnits i Sverige i 10 år och först ut var Stockholm med att introducera systemet. I Kalmar har tjänsten varit aktiv i ett år och redan nu kan man se att den gör skillnad.
– Det har gått bra och vi har fått fin respons. Jag har hört av flera som har varit ute på larmplatser och kunnat bidra, säger Sandra Antonsson, samordnare för Sms-livräddning Region Kalmar.
Publicerad 15 oktober 2022
Sandra Antonsson, samordnare för sms-livräddning Region Kalmar
Sandra Antonsson, samordnare för sms-livräddning Region KalmarFoto: Privat

För ett år sedan anslöt Region Kalmar län sig till systemet Sms-livräddare. Ett system där invånare som är utbildade i hjärt-lungräddning kallas till ett hjärtstopp via en app på mobilen.

– Hos oss i Region Kalmar län började det hela med ett medborgarförslag. Under början av 2021 satte vi in en arbetsgrupp för att arbeta med det här, säger Sandra Antonsson.

Utanför sjukhus får 6 000 personer årligen hjärtstopp. I Region Kalmar län ligger siffran på cirka 200 personer.

– Av dessa är det endast 11 procent som överlever. Det vill vi såklart ändra på. För att öka chansen att överleva ett hjärtstopp är tidsaspekten viktig. Målet är att man i samhället ska få hjälp inom en minut med HLR, så att blodet cirkulerar, och att man ska få defibrillering inom fem minuter.

– Det vi behöver bli bättre på är att korta tiden till hjärt-lungräddning och första defibrillering. För att uppnå målen måste vi sannolikt larma ut frivilliga livräddare.

Vid ett hjärtstopp larmar SOS Alarm inte bara ut ambulans och räddningstjänst, utan nu även sms-livräddare.

– Appen larmar ut till de 40 närmsta personerna. Radien för larm är 10 km. I centrala Kalmar kan radien vara några hundra meter, men är man ute på landsbygden är det en mil och där kanske det ändå bara hittas 10-15 personer inom larmradien.

Appen visar närmsta vägen till personen som drabbats av hjärtstopp.
Appen visar närmsta vägen till personen som drabbats av hjärtstopp.Foto: Sms-livräddare

Algoritmen fungerar så att sms-livräddarna får olika uppgifter, antingen att direkt ta sig till platsen för att påbörja HLR eller att hämta närmsta hjärtstartare. Idag är 11 regioner anslutna till tjänsten och totalt finns det 120 000 registrerade livräddare. I Region Kalmar län finns i skrivande stund 3 852 stycken.

– Utlarmningen sker från SOS Alarm. SOS kan skicka kompletterande information efter utlarmning av sms-livräddare. De kan komplettera med uppgifter som portkod eller våningsplan eller återkalla larmet. Denna information kommer då i appen.

SOS pratar med den som ringt in larmet och finns med inringaren så de kan vägleda till hur man gör HLR innan Sms-livräddare finns på plats. När blåljuspersonal anländer tar de över.

I Region Kalmar län ökar antalet sms-livräddare stadigt. Dock hoppas man kunna rekrytera fler sms-livräddare – inte minst på landsbygden.

– När jag tittar på larm som skett i till exempel Kalmar, Oskarshamn och Nybro är det i princip alltid 40 personer som springer. Där är det god tillgång, men ute på landsbygden är det färre som kommer. Där finns det några enstaka larm där ingen sms-livräddare tackat ja. Blir man sms-livräddare ute på landet har man möjlighet att göra en superstor nytta där. Men vi behöver rekrytera brett såklart. Olika människor finns tillgängliga olika tider på dygnet. Det finns flera skäl till att de som får larmet inte har möjlighet att springa på det ex kan de vara fast på jobbet eller ensam hemma med små barn som inte kan lämnas.

– Jag bor ute på landet och för min egen del skulle det vara fruktansvärt om någon av mina grannar är i behov av hjälp och jag inte får reda på det – när jag skulle kunna göra skillnad. I stan kan det också dröja med hjälp om ambulanser är ute på andra ärenden.

Hur har det första året med sms-livräddning varit?

– Jag tycker det har gått bra och vi har fått fin respons. Jag har hört av flera som har varit ute på larmplatser och kunnat bidra. Vi är nöjda med att siffran på antalet livräddare tickar uppåt.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.