Förslaget: Skärpta regler för A-traktorer
Andra förslag är också att det ska finnas en tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen vara kvar, enligt Transportstyrelsens förslag för en ökad trafiksäkerhet.
I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer i landet, vilket är en fördubbling på två och ett halvt år. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler, skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Det har också diskuterats om att höja hastigheten från 30 km/tim till 40 km/tim, men där drar Transportstyrelsen slutsatsen om att hastigheten bör vara oförändrad.
– Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Transportstyrelsens förslag
Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.