GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Har du börjat träna efter nyår? – Gymmen ger tips på hur du håller i din träning

Efter jul och nyår brukar träningsanläggningarna fyllas på med både nya och gamla medlemmar. Många lyckas dock inte hålla i sin träning över en längre tid. KalmarPosten har ringt runt för tips till dig som börjat träna.
Publicerad 4 januari 2023

Stefan Svensson, medlemsrådgivare för Malkars i Lindsdal, Kalmar och Smedby:

Stefan Svensson, medlemsrådgivare Malkars.
Stefan Svensson, medlemsrådgivare Malkars.Foto: Privat

Ser ni en ökad beläggning på anläggningarna redan nu?

– Det är klart att januari är en av våra bästa månader. Det är många som sätter igång med träningen. De sista åren har det dock blivit en jämnare fördelning och vi säljer även bra med medlemskap på sommaren, vilket man inte gjorde för 10 år sedan.

Vad är det bästa tipset för att hålla i sin träning?

– Jag tror att väldigt många vill ha snabba resultat och det går inte. Det man har gjort under många år kan man inte fixa på en månad igen. Man måste ha tålamod och rimliga mål. Man ska inte ha så förbaskat bråttom, det tar faktiskt tid att ändra på de här bitarna. Det kan vara bra att kanske börja med träningen först och ändra kosten sen. Man ska se det som en livsstilsförändring som håller över tid och ingen quick fix. Då är det dömt att misslyckas. De som är mest förberedda är de som klarar sig bäst.

Robin Strelitz
Robin StrelitzFoto: Linus Gunnarsson

Robin Strelitz, en av delägarna av Träningsklubben i Kalmar.

Ser ni en ökad beläggning på anläggningarna redan nu?

– Absolut. Det är samma sak varje år. Det syns tydligt i januari och september. Det är fint att många tar tag i sin träning och på så sätt är ju nyårslöften bra.

Vad är det bästa tipset för att hålla i sin träning?

– Motivation är lite överskattat. Man behöver bara gå och göra det. Motivation är en produkt av att du tränar, inte vice versa. Många vill ju för mycket samtidigt och sätter igång med 100 saker. Man ska börja träna, äta och sova jättebra, sluta dricka, röka eller snusa. Välj det viktigaste och fokusera på det ett tag och sedan går du på nästa punkt på listan. Ett steg kanske är att bara träna två gånger i veckan och inte gå all-in.

Jimmy Olsson, ägare av Elit gym & massage i stadsdelen Fjölebro.

Jimmy Olsson, ägare av Elit Gym & massage
Jimmy Olsson, ägare av Elit Gym & massageFoto: Lasse Larsson

Ser ni en ökad beläggning på anläggningarna redan nu?

– Vår tid är ju nu. Vi har nya kostrådgivningar, nya grupper och så vidare. Det blir alltid så med nyårslöften.

Vad är det bästa tipset för att hålla i sin träning?

– Man ska inte göra för stora förändringar på en gång. Har man inte tränat någonting innan kanske det räcker med två gånger i veckan och sedan successivt öka. Men jag säger alltid till mina klienter att de också ska hitta vardagsmotionen. Att man ska gå 10 000 steg om dagen. Man kan hoppa av bussen tidigare och gå resten av sträckan, ta en ryggsäck och gå och handla. Många tycker att man har varit så duktig när man varit på gymmet två gånger i veckan, men den dagliga motionen är viktigast. Skynda långsamt brukar jag säga. Man får inte sätta upp för stora mål för fallet blir så stort då.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.