Kalmarhem och kommunen i tätare samarbete – ska öka tryggheten
Från och med den 1 mars kommer Kalmarhem, som är en av flera aktörer, att ingå i samverkansenheten Trygghet och säkerhet. Tanken är att skapa en ömsesidig och flexibel lösning för bolagets behov av bevakningstjänster, sådana som tidigare köpts in separat av bolaget. Det handlar om störningsjour, parkeringsbevakning, larmcentralstjänster och trygghetsskapande insatser i Kalmarhems bostadsområden.
– Jag ser mycket positivt på detta samarbete. Det skapar enhetlighet och kommer förhoppningsvis att öka tryggheten i våra bostadsområden och även i Kalmar som helhet. Vi tror att en bättre samordning av det löpande trygghetsarbetet kommer att ge ett lyft för tryggheten i kommunen, säger Per Stephani, VD Kalmarhem, i ett pressmeddelande.
Samarbetet innebär även att digitala parkeringstillstånd införs genom appen Mobill.
För ett år sedan skapades enheten Trygghet och säkerhet i kommunen, som jobbar med flera delar inom begreppet trygghet.
”Syftet är att samordna förvaltningar och kommunägda bolag, för att tillsammans förstärka det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete som redan finns. En stor del av arbetet sker i samverkan med bland andra Polisen”, skriver Kalmar kommun.
Inom enheten Trygghet och säkerhet ingår även kommunens trygghets- och larmcentral, de kommunala ordningsvakterna samt intern säkerhet kopplat till krisberedskap och civilförsvar. I samarbetet inkluderas dessutom socialtjänst och skolor.
– En förhoppning är att samarbetet ska förhindra att unga dras in i kriminalitet. Det är så här vi måste jobba framöver, tillsammans inom kommunkoncernen, men gärna också med civilsamhälle och näringsliv, säger Håkan Roupé, chef för enheten för Trygghet och säkerhet.