GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kalmarskola inför tvålärarsystem: ”Något unikt”

Grundskolan Thoren Framtid gör en satsning för att kunna ge eleverna dubbelt så mycket hjälp. Skolan inför ett så kallat tvålärarsystem.
– Eleverna blir mer sedda, får mer hjälp och får en större chans att lära sig mer, säger Helene Jonsson, rektor på Thoren Framtid.
Ellen Glivingkant och Elin Kraaijenbrink.
Ellen Glivingkant och Elin Kraaijenbrink.
Foto: Pressbild

Skolan vill med högre lärartäthet, klassöverskridande samplanering och täta samarbeten mellan lärare öka möjligheten för eleverna att nå sina mål.

– Vi är redan idag den lilla skolan med fokus på eleverna, nu tar vi det ett steg längre och inför något unikt här i Kalmar. Med tvålärarsystemet kommer vi ge våra elever dubbelt så mycket hjälp mot om det bara varit en lärare i klassrummet, säger Helene Jonsson, i ett pressutskick.

Skolan har redan i dag tvålärarsystem i de lägre åldrarna, men nu införs det på hela skolan – från förskoleklass till årskurs nio. Två av lärare på skolan som ingår i ett tvålärarsystem är Elin Kraaijenbrink och Ellen Glivingkant. De anser att det nya systemet har varit ett lyft, både pedagogiskt och för dem själva.

– Vi kan dela upp klassen och ge eleverna mer fokus, bättre hjälp och djupare genomgångar. Eleverna får dubbelt så mycket hjälp mot om jag varit ensam med klassen, säger Elin Kraaijenbrink.

– Det är lättare och tryggare att vara två i klassrummet där vi kan stötta varandra. Vi kan upprepa det vi ska lära ut och hjälpa eleverna på ett hel tannat sätt om jag skulle vara själv, säger Elin Glivingkant.