Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kommunen skickar brev till minister efter beskedet om Bromma flygplats

Efter regeringens beslut om att lägga ner Bromma flygplats skickar nu Kalmar kommun, tillsammans med Region Kalmar ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Bromma flygplats.
Bromma flygplats.
Foto: Mostphotos

Kalmar kommun och Region Kalmar, som tillsammans äger Kalmar Öland Airport, beskriver i ett pressmeddelande att de är mycket oroade över de konsekvenser en nedläggning av Bromma flygplats kan få på tillväxt och utveckling. De menar att en nedläggningen bidrar till en försämrad tillgänglighet vilket kommer att påverka näringslivet, bland annat företag med internationella ägare.

Man betonar att regeringens besked om att lägga ned Bromma flygplats går tvärt emot den antagna strategin för hållbar regional utveckling, samt att tillgången till Bromma flygplats inte är en fråga för bara Stockholm, utan en nationell angelägenhet. Därför har man nu skickat ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Brevet i sin helhet:

Bromma flygplats – en nationell angelägenhet
Den nationella strategin för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2023 utgör inriktningen för den regionala utvecklingspolitiken. I den betonar regeringen bland utpekade strategiska områden, likvärdiga möjligheter till boende, arbete och välfärd i hela landet. Dessutom lyfts tillgänglighet i hela landet genom digital kommunikation och transportsystem. Strategin slår fast att den regionala utvecklingspolitiken ska bidra till förbättrade möjligheter att bo och verka i hela landet. Region Kalmar län och Kalmar kommun, ägare till Kalmar Öland Airport, betonar att regeringens besked om att lägga ned Bromma flygplats går tvärt emot den av regeringen antagna strategin. Tillgången till Bromma flygplats är inte en fråga för Stockholm endast, den är en nationell angelägenhet.
År 2006 tog Kalmar kommun över Kalmar Öland Airport från statliga Luftfartsverket. Det gjordes för att staten inte hade några ambitioner att utveckla trafiken till och från Kalmar. Efter övertagandet av Kalmar Öland Airport utökades antalet avgångar successivt tack vare konkurrens på linjen. För Kalmar län har trafiken till både Bromma och Arlanda ökat tillgängligheten och bidragit till näringslivets tillväxt. För att långsiktigt säkerställa en stabil utveckling för Kalmar Öland Airport gick Region Kalmar län in som hälftenägare år 2020.
Utvecklade flygförbindelser är helt avgörande för Kalmar län. Våra alternativa färdsätt är mycket begränsade efter årtionden av bristfälliga infrastrukturinvesteringar i Sydöstra Sverige. Då det i dagsläget inte finns några nationella beslut som möjliggör att Kalmar län kan dra nytta av de nya stambanorna är inte tåg ett alternativ för kommunikationen med Stockholm och stora delar av världen.
Flygets strategiska betydelse för Kalmar län har också bekräftats av EU-kommissionen som beslutat ge Kalmar Öland Airport en särskild SGEI-klassning, detta då rimliga alternativ till flyg saknas.
Ägarnas uppgift är bland annat att verka för en hållbar regional utveckling. Hållbara transporter och tillgänglighet är tveklöst en viktig del av en hållbar regional utveckling. Flyget har påbörjat sin utveckling mot att bli ett hållbart transportsätt tack vare modernisering av flygplansflottor, samt de möjligheter som utvecklingen av förnybara bränslen och elflyg innebär. Vi ser positivt på möjligheten att inkludera ett hållbart flyg i framtidens transportsystem.
Vid en nedläggning av Bromma flygplats bedöms intäkterna från det kommersiella flyget minska ytterligare som en effekt av utebliven konkurrens och färre avgångar. Det kommer innebära minskade ekonomiska förutsättningar för att säkerställa beredskapen utanför den öppethållning som den kommersiella trafiken efterfrågar. En sådan situation pekar återigen på vikten av att staten tar över ansvaret för kostnaderna för beredskapen när det gäller samhällsflyg.
Ägarna av Kalmar Airport är mycket oroade över de negativa konsekvenser som en nedläggning av Bromma flygplats skulle få för den framtida utvecklingen av hela Kalmar län. En försämrad tillgänglighet med färre avgångar kommer att påverka näringslivet, inte minst de företag med internationella ägare vars verksamhet bidrar till en stor del av arbetsmarknaden och produktiviteten i länet. En utbyggnad av Arlanda, för att möta Kalmar läns och övriga regioners behov, kan möjlighet vara en lösning. Men innan kapaciteten på Arlanda ökar är en nedläggning av Bromma, ur vårt perspektiv, omöjlig att göra.
För Region Kalmar län:
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande
Christer Jonsson (C), regionråd
Malin Sjölander (M), regionråd
För Kalmar kommun:
Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande
Ingemar Einarsson (C), kommunalråd
Liselotte Ross (V), kommunalråd
Hanne Lindqvist (M), oppositionsråd

Läs mer