Kunderna i fokus när Nordic Nest siktar högre
Det var strax innan jul som BHG Group AB meddelade att de förvärvar 97,6 procent av Nordic Nest Group AB. Ett förvärvspris som motsvarade Nordic Nests företagsvärde om 1,8 miljarder kronor.
Affären är knappast uppseendeväckande. Den onlinebaserade heminredningsbutiken Nordic Nest växer så det knakar. Under förra räkenskapsåret kunde Kalmarföretaget redovisa en vinst på närmre 100 miljoner kronor, vilket var en ökning på cirka 80 miljoner jämfört med redovisningen 2019. I fjol omsatte dessutom företaget drygt 900 miljoner kronor – knappt 400 miljoner mindre än Royal Design, som också har grundats i Kalmar.
– Givetvis är vår målsättning att på sikt vara Sveriges ledande företag på marknaden. Däremot strävar vi allra mest mot att kunna erbjuda en kundupplevelse i världsklass, vilket vi arbetar med varje dag. Har vi den bästa kundupplevelsen; kommer vi också bli den mest lönsamma butiken, säger Bank Bergström.
Efter att ha avverkat januarimånad, kan Nordic Nest meddela att företaget att året har börjat väldigt starkt. Återigen är det den starka kundupplevelsen som ligger till grund i framgången, menar Bank Bergström. Företaget vill såväl externt som internt vara ett ansvarstagande företag som agerar etiskt korrekt. Ärlighet och uppriktighet är a och o samtidigt som man önskar en öppen ärlig dialog gentemot kunder och leverantörer.
Utöver en god kundupplevelse krävs det också att företaget erbjuder produkter som matchar kundernas preferenser. För den som tittar igenom Nordic Nests utbud kan snabbt förstå att de arbetar med det allra trendigaste. Den skandinaviska stilen håller sig fortsatt stark på marknaden. Inslagen av runda former i möbler och detaljer har tagit över en hel del, samtidigt som vi ser att de beigea och jordnära tonerna fortfarande dominerar. Lägg därtill att accentfärger såsom ljusblå, mintgrön och grårosa blir alltmer intressant för kunderna. Det har givetvis Nordic Nest tagit i behåll som under 2020 lanserade varumärket NJRD tillsammans med Bernadotte & Kylberg.
– Vi tror att den skandinaviska stilen kommer att vara fortsatt trendigt ett tag framöver. För oss var det därför ett självklart val att kunna bredda vårt utbud i skandinavisk design. Genom det nya varumärket NJRD får kunderna en produkt av hög kvalitet med genomtänkta materialval som gör att du kan behålla dina designprodukter under lång tid. För oss var det därför ett självklart val att satsa i NJRD, berättar Bank Bergström.
Förutom satsningar i nya produkter och varumärken, väljer Nordic Nest hellre att gasa än att bromsa under en pandemi. För att företaget fortsatt ska kunna växa, kunna erbjuda en kundupplevelse i världsklass samt locka kunder med trendiga designer – krävs en större personalskara.
I dag har Nordic Nest Group AB 300 anställda och planen är att verksamheten vill ha utrymme för 800 arbetstillfällen år 2025. Därför har bolaget hyrt in sig på 23 000 kvadratmeter mark i Flygstaden, som ska stå inflyttningsklar redan i augusti. Set till dess långsiktiga planer har Nordic Nest också legat steget före genom en markreservation om 16 000 kvadratmeter för framtida expansion.
– Ett sådant förvärv ger oss fantastiska möjligheter. Vi ser en stark tillväxt framför oss inom de närmsta åren och återigen är det kundupplevelsen som kommer att spela en stor roll. När den nya lokalen står färdig, kommer vi i första hand ta in nya medarbetare till vår kundservice och våra lagerytor. Som det ärliga företag vi är – tittar vi alltid i första hand på rätt kompetens, och bryr oss mindre om ålder, kön eller etnicitet, förklarar vd:n.
Nordic Nest arbetar i dag på en marknad övergripande 70 länder i hela världen.