GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Länstrafikens kampanjer gav resultat – resenärer har hittat tillbaks

Vid Kollektivtrafiknämndens sammanträde fick man en redovisning om hur Kalmar länstrafiks kampanjer som genomförts under året har gått. Syftet med kampanjerna var att locka tillbaka resenärer till kollektivtrafiken efter pandemin.
Publicerad 7 oktober 2022
Foto: Hedda Ottestam

Kampanjerna har dels handlat om 30 procent rabatt på biljettpriset från 4 april till 3 maj samt gratis resande med kollektivtrafiken inom länet under ett dygn den 22 september. Sammanställningen visade att rabattkampanjen bidrog till en ökad försäljning av periodbiljetter med 55 procent och en ökning av seniorbiljetter med 61 procent, jämfört med mars månad 2022. Enkelbiljetter ökade med 9 procent och sammanfattningsvis ökade den totala försäljningen av biljetter med 16 procent.

Sedan kampanjen genomfördes ligger länstrafikens biljettförsäljning numera på ungefär samma nivå som rekordåret 2019.

Bilfria dagen, den 22 september, mottogs positivt. Dock har man inte kunnat mäta hur många som reste med kollektivtrafiken under dagen. Detta på grund av att resenärer inte behövde köpa eller blippa biljetter. Men uppgifter från förare, trafikledning och resenärer ska intresset ha varit stort under dagen.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.