Lutande L och nostalgisk slogan – ny grafisk profil för Öland klar
Ölands Turismorganisation lanserar nu Ölands nya grafiska profil, vilket man menar är ett sett att både profilera och visa upp Öland på ett mer modern och flexibelt sätt.
I den grafiska profilen har ordet Öland ett lutande L, samma geometriska form som själva ön. Samtidigt blickar man bak och tar tillbaka en gammal vedertagen slogan: ”Solens och vindarnas ö”. Dessutom välkomnas besökarna till ön med en ny skylt vid slutet av bron.
Den nya profilen är framtagen av reklambyrån Wilson Creative som är baserade i Kalmar och i Stockholm.
– Först och främst, som exilölänning med en stark kärlek till Öland är detta ett prestige- och hjärteprojekt för oss på Wilson Creative. Vi är stolta över att ha fått förtroende att ta fram Ölands nya visuella identitet. Som vi gör i alla projekt var en titt i backspegeln viktig för att bygga vidare på rätt värden och känslor. Det var i detta arbete som vi konstaterade att den tidigare sloganen Solens och vindarnas ö är mer aktuell än någonsin, säger Jacob Westerlund, partner och projektledare på Wilson Creative, i ett pressmeddelande.
Marcus Carlsson, marknadsförare på Ölands turismorganisation, är nöjd över den nygamla profilen.
– Att ta tillbaka solens och vindarnas ö var för oss självklart. Här finns en rik historia, ett starkt varumärke och en gemenskap kring sloganen på ön. Efter att Jacob och Wilson Creative dessutom spårat begreppet tillbaka till 1920-talet kändes det extra givet, säger Marcus Carlsson, marknadsförare på Ölands turismorganisation.
Den nya grafiska profilen bygger på Ölands geometriska form. Ölands vinkel på 18 grader syns i det lutande l:et i Öland, vilket ska symbolisera en framåtlutad position som påvisar energi och en vilja att utvecklas.
– Öland för oss är en fantastisk och mångfacetterad plats. Å ena sidan är vi upplevelsernas ö där man kan njuta av sol och bad, besöka mängder av konserter, springa olika lopp eller besöka någon av alla historiska platser. Å andra sidan finns också den vildsinta fåken, stillsamma decembermorgnar och blomstrande dagar i april. Detta gör att vi behöver ha en profil som är flexibel och minimalistisk, men också nytänkande och framåtsträvande. Allt detta ryms i den nya grafiska profilen, säger Rebecca Strandén, marknadsförare på Ölands turismorganisation.
Totalt har den grafiska profilen kostat 150 000 kr.
Kostnader:
Grafisk profil: 150 000 kr
Om-varumärket (varumärkesfilm, animation av logotyp, inköp av röst & design av webb ): 106.200 kr
Skyltning och frostning vid Turistbyrån i Färjestaden: 56.580 kr
Foliering av Ölandsbroskylt: 69.400 kr
Denna kostnad betalas via en investeringsbudget.