GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Många förlorar jobbet när tryckeri i Kalmar köps upp

För drygt en vecka sedan meddelades det att Scandinavian Print Group köper upp det Kalmarbaserade tryckeriet Lenanders Grafiska. Det betyder även att många anställda blir av med jobbet.
Publicerad 16 juli 2021 • Uppdaterad 16 juli 2021
Foto Kalmar: Sara Jonasson.  Foto skrivare: Mostphotos
Foto Kalmar: Sara Jonasson. Foto skrivare: Mostphotos

– Några stycken kommer att erbjudas jobb hos köparen. Det kommer att finnas kvar verksamhet i Kalmar inom sälj, projektledare och kalkylator. Inom produktion är det hittills, så vitt jag vet, en person som det har förts samtal med, säger Svante Oledal, vd Lenanders Grafiska.

Över 20 personer som jobbar på tryckeriet kommer att få lämna i och med affären.

– Det är bara att konstatera att det är en tråkig utveckling för branschen. Att större och större enheter förvärvar små och medelstora tryckerier. Lenanders är ett medelstort tryckeri men som har brottats med ekonomi och personalförsörjning under många års tid. Jag vet inte var det här kommer att sluta.

Enligt Svante Oledal är det en bransch som i allt större utsträckning väljer att flytta produktionen utomlands.

– Våra kollegor har valt att lägga mer och mer arbete i egna fabriker, framförallt runt Baltikum, och minskat produktionen i Sverige. Vi som offset-tryckerier har de här bekymren, det är en omställning. Europa krymper i storlek kring transporter och det blir mer och mer strömlinjeformat. Papperspriserna går upp och produktionen måste ske så effektivt som möjligt. Hur ska man hantera den biten? Förpackningsindustrin går ju bra, men vi valde att inte gå den vägen. Det krävdes väldigt stora investeringar, och det hade vi inte, för att komma in i den branschen.

Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar kalmarposten med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.