GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Margit ser helst jorden från ovan: ”Jag hittar något nytt hela tiden”

Passerkortet dras i den plåtbeklädda boxen och en kod knappas in. De stora grindarna till flygplatsen och Kalmar Flygklubb öppnar sig sakta. KalmarPosten tas emot av Margit Pennerup – en av få kvinnor som är medlemmar i klubben och flyger kontinuerligt.
Publicerad 22 juli 2022
Margit Pennerup
Margit PennerupFoto: Linus Gunnarsson

Vi tar oss till den lilla hangaren en bit in på flygplatsen. Margit tar spjärn med benen och drar upp de tunga metallportarna. Ett sportflygplan börjar sakta uppenbara sig och de vita vingarna blänker i solen.

Foto: Linus Gunnarsson

– Nu får du hjälpa mig att dra ut flygplanet. Om du puttar på bakifrån så styr jag, säger Margit.

Med handkraft för vi ut planet på den varma asfalten med nosen riktad mot start- och landningsbanorna.

Foto: Linus Gunnarsson

– Har du flugit ett sådant här plan förut? Det är som att köra bil, säger Margit med ett leende.

Vi sätter oss i det fyrsitsiga planet och Margit börjar beta av en diger lista med säkerhetsföreskrifter. Knappar, reglage och mätare kontrolleras och radiokommunikationen med flygtornet upprättas.

Foto: Linus Gunnarsson

– Jag har alltid varit intresserad av att flyga – även när jag var barn. Jag kommer ihåg att ett segelflygplan landade hemma på våra åkrar i Danmark när jag var liten. Jag var helt eld och lågor. Efter det var jag fascinerad av flygning.

Vi står på startklara på banan och får klartecken om att få lyfta. De små hjulen går allt fortare och på ett ögonblick är vi i luften. Vi tar oss österut och mot Kalmarsund där några båtar guppar beskedligt i det lugna vattnet.

Foto: Linus Gunnarsson

– Känner du att motorn endast går på tomgång? Nu segelflyger vi bara. Här framme ser du Mörbylånga och där borta ser du Alvaret. Det är otroligt hur murarna på Alvaret kan vara så raka, det ser man verkligen här uppifrån.

Vi glider över åkrar och rapsfält med sprakande färger. Margit beskriver det hela som att åka över ett lapptäcke.

Mörbylånga sett från ovan.
Mörbylånga sett från ovan.Foto: Linus Gunnarsson

– Att flyga en sommarkväll, det är helt underbart. Innan solnedgången är det riktigt fint. Det är en sådan frihet. Jag tröttnar inte heller, man upptäcker alltid nya saker.

– På sommaren kan det ibland vara väldigt turbulent mitt på dagen om det är varmt och man flyger in över land. Det är olika uppvindar beroende på om det är asfalt, skog, åkermark eller sjöar. Det är olika hastighet på dem. En fin vinterdag är det som att glida genom smör. På vintern blir densiteten i luften mycket högre. Du startar på betydligt kortare sträcka eftersom det är mer bärkraft i luften.

Alvaret breder ut sig.
Alvaret breder ut sig.

Vi fortsätter norrut och Ölands små orter och byar. Hus, pooler, vägar, bilar och täta skogar går som ett rullband under den lille komposit kroppen med vingar.

– Min första kommersiella flygning jag var med om var sträckan Billund-Köpenhamn på 3 kilometers höjd. Jag satt och tittade ut på landskapet hela tiden. Då hade jag absolut inga tankar på att det skulle vara möjligt att flyga själv, inte förrän i vuxen ålder.

Margit berättar att hon besökte Kalmar Flygklubbs ”Spaka-själv-dagar”. Det är ett evenemang där intresserade personer har chansen att testa hur det är att själv flyga ett enmotorigt propellerflygplan tillsammans med en flyglärare.

– Redan innan vi hade landat bestämde jag mig för att ta flygcertifikat, så enkelt var det. Det är nu 24 år sedan. Det är inte så ovanligt att ta flygcertifikat när man är lite äldre, kanske om man ska flyga kommersiellt, men inte med sportflyg. Vi har haft en klubbmedlem som började när han var 70 år. Är det bra väder hinner du ta certifikat på ett år från det att du börjar. Det finns de som gjort det fortare, men då har de ägnat sig 100 procent åt utbildningen och haft tur med vädret.

Margit är en av två kvinnor i klubben som har omkring 70 medlemmar där cirka 50 är aktiva. Hon hade gärna sett att fler kvinnor anslöt till klubben.

– Vi kommer att ta mycket väl hand om dem. Det är inte tungt att flyga och vilken kvinna som kan tänka sig att köra bil kan flyga också. Det skulle vara jätteroligt att få in fler kvinnor i flygklubben. En del tycker det är häftigt att jag flyger, men många frågar: ”Hur vågar du?”. Men som med all utbildning handlar det om kunskap. Det kommer steg för steg och vi har förmånen att ha två fantastiskt duktiga flyglärare knutna till klubben.

– Det är en underbar frihet, förra sommaren drog jag och några tjejer till Visingsö över dagen. Vi cyklade, badade, åt gott och njöt hela dagen. Sedan var vi hemma på kvällen igen. Det var en avkopplande utflykt. Sedan åker jag till Visby minst en gång om året och gärna till Almedalsveckan där vi spenderar dagen med att kolla på föreläsningar, tal, äta glass och bara vara.

Trots den lilla flygkroppen klarar planen långa turer. Planet vi färdas i hade helgen innan varit i Skottland.

– Det är kul med lite längre resor. Jag har bland annat åkt till Lettland, Estland och Läsö Bornholm.

Förutom nöjestripper är Margit med i brandflyget med uppdrag att lokalisera bränder i skog och mark.

– Det handlar supermycket om navigering. Vi har två huvudrutter som vi följer, som är framtagna av MSB, räddningstjänsten och länsstyrelsen. Hittar vi en brand flyger vi över och kollar koordinater och gör en bedömning av hur det ser ut. Vi är alltid två personer, en pilot och en spanare. Spanaren sköter alla kontakt med SOS och kommunikation med brandbilar.

– Vi lämnar koordinater på branden till SOS och vägleder sedan brandbilarna till branden eftersom de inte ser från marken var det brinner. Sedan letar vi efter närmsta vattendrag där räddningstjänsten kan hämta vatten vid släckningsarbetet. Det är flygning med position och precision för att spanaren ska se ordentligt och att denne kan hjälpa räddningstjänsten på bästa sätt.

Vi närmar oss Kalmarsund igen och flyger längs med Ölandsbron. Margit förbereder flygtornet på att vi vill landa inom kort. Vi får klartecken och vi tar sikte mot landningsbanan. Planet landar mjukt, saktar in och Margit styr mot den lilla hangaren. Hon tycker att alla som är intresserade av flygning ska våga ta steget, göra drömmar till verklighet och själva glida runt bland molnen.

– Flyg! Det är inte så märkvärdigt. Många tycker att det är så många instrument. Det är det inte egentligen, det är bara att man inte känner igen dem. Alla är välkomna att kontakta flygklubben för att få testa på att spaka själv med flyglärare, precis som jag gjorde.

bild 1/33
Linus GunnarssonSkicka e-post
Så här jobbar Kalmarposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.